malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Anwar beri keterangan dari kandang tertuduh
ADS

Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memilih untuk memberi keterangan membela diri dari kandang tertuduh dengan kenyataannya tidak boleh diperiksa balas oleh pihak pendakwaan.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah sebelum itu  memberitahu Anwar, beliau mempunyai tiga pilihan dalam perbicaraan kes liwat ketua pembangkang itu dengan bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Tiga pilihan itu adalah pihak pendakwaan boleh menyoal balas beliau; memberi keterangan di kandang tertuduh di mana pihak pendakwaan tidak boleh menyoal balas tertuduh tetapi semasa membuat keputusan mahkamah boleh mengambil kira fakta yang pihak pendakwaan tidak memeriksa balas tertuduh; atau memilih untuk berdiam diri, iaitu tidak memberi sebarang keterangan.

Walaupun Anwar memilih memberi keterangan dari kandang tertuduh, dia masih duduk di atas bangku peguam yang mempunyai kelengkapan sebuah mikrofon.

Menurut Hakim Zabidin walaupun tertuduh duduk di kalangan peguamnya, tindakan itu masih dianggap sebagai kenyataan daripada kandang (dok).

Jika Anwar memilih memberi keterangan dari kandang saksi, beliau boleh disoal-balas oleh pihak pendakwaan dan keterangan itu dianggap lebih berwibawa.

Pada kes perbicaraan kes salah guna kuasa dan liwat pertama yang dihadapinya 10 tahun lalu, Anwar membela diri dari kandang saksi.

Pada 16 Mei lalu, Anwar diperintah membela diri selepas, Hakim Zabidin memutuskan Mohd Saiful, pengadu dalam kes liwat itu, adalah bercakap benar dan seorang saksi berwibawa.

Anwar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada 7 Ogos 2008, terhadap pertuduhan melakukkan seks di luar tabii di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara, antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Jika disabitkan kesalahan, beliau boleh dikenakan hukumaan penjara sehingga 20 tahun dan disebat.

Anwar mula membela diri dengan menceritakan apa yang berlaku pada tahun 1998 apabila dipecat sebagai timbalan perdana menteri dan menghadapi perbicaraan kes liwat pertama terhadapnya.

Katanya, beliau enggan mematuhi arahan perdana menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad supaya meletak jawatan.

Anwar kemudiannya bercakap tentang konspirasi baru, yang menurutnya, dengan plot yang sama, kali ini melibatkan Saiful.

Beliau menafikan tuduhan terhadapnya dan menafikan beliau terbabit dalam sebarang perhubungan seks dengan Saiful, sambil menegaskan bahawa mereka boleh buat apa sahaja yang mereka mahu.

Anwar mendakwa wujudkan pelanggaran undang-undang oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas IGP, Tan Sri Musa Hassan, dalam perbicaraan kes liwat pertama terhadapnya.

Beliau mendakwa, personaliti yang sama ini juga di sebalik konspirasi (baru) terhadapnya, dan memaksanya untuk memutuskan untuk membela diri dari kandang tertuduh.

Anwar memetik Hamlet dalam Shakespeare dan berkata beliau telah dinafikan padang permainan yang sama rata.

Beliau juga mendakwa terdapat tangan ghaib yang terbabit. Beliau juga menyentuh kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung keengganannya untuk menyerahkan sampel DNA.

Anwar kemudiannya beralih kepada kenyataan Saiful di TV3 minggu lepas dan mendakwa ia satu lagi percubaan secara terang-terangan untuk menyerang karakternya. Menurutnya, karakter Saiful yang sepatutnya dipersoalkan.

Saiful, katanya, mempunyai skandal dengan seorang anggota pasukan DPP dan dengan seorang lelaki lain."

Anwar juga menyentuh tentang intimidasi terhadap saksi-saksi dalam perbicaraan tersebut.

 

[Baca laporan penuh]