malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Surat
Ketika mereka sedang berzikir mahu menyingkirkan Maszlee
ADS

ULASAN | Bulan ini, genaplah setahun kerajaan baharu memerintah, genaplah setahun kita semua tiba-tiba sahaja menghirup nafas baharu, dan genaplah setahun kita semua merasa bebas mahu bercakap apa sahaja tentang kerajaan baharu tanpa merasa takut rumah diketuk jam 11 malam.

Bukan itu sahaja, kita sahaja tiba-tiba menjadi cakna dan sangat peduli dengan performance menteri-menteri yang baharu, dan menteri pula menjadi sangat terdesak untuk membuktikan bahawa mereka bekerja dan mereka pula sangat terdesak untuk buktikannya pada rakyat.

Sebab itu selepas setahun, kita lihat sahaja betapa bersepahnya di media sosial dan di dada-dada akhbar menteri-menteri bercakap tentang apa yang mereka cuba lakukan selama setahun mereka mentadbir.

Dan rakyat pun boleh menerima, mengkritik dan menolak.

Namun dalam banyak perkara yang kita tidak sedar dan terlupa untuk hargai ini, ada satu perkara yang juga besar dan bermakna. Hari ini, bagi saya kita sudah punya kerajaan yang takut kepada rakyat dan tidak berani menyalahkan rakyat dalam banyak perkara.

Dan yang paling menarik, rakyat kita pula rakyat yang kuat mengasak.

Adakah kita benar-benar sedang mengalami kesuburan demokrasi?

Saya rasa, ya. Malah di dalam sejarah mana-mana negara pun, kesuburan demokrasi memang memakan masa dan kita sedang berada di landasan yang betul.

Cuma saya sendiri ada banyak perkara yang saya tak faham tentang cara kita menilai menteri-menteri, terutama sekali satu menteri yang sering mendapat perhatian ini, iaitu menteri pendidikan.

Saya tak faham kenapa Siti Kasim setiap pagi dan malam berzikir mahu menggantikan Maszlee ketika 10,948 anak-anak OKU akhirnya hari ini dapat masuk ke sekolah dan mula belajar seperti orang lain.

Saya tak faham kenapa Fa Abdul berwirid setiap bulan mahu menyingkirkan Maszlee ketika 2,635 anak-anak warganegara tanpa dokumen yang selama ini dinafikan hak pendidikan buat mereka hari ini berjaya menyarung pakaian sekolah macam orang lain.

Saya tak faham kenapa Stephen Ng beria membuat petisyen mahu menggantikan Maszlee dengan orang lain ketika dalam masa setahun sahaja hampir 65 peratus (lebih dari 300 buah) sekolah daif telah diperbaiki dan anak-anak di situ tidak lagi belajar di bawah bumbung yang bocor dan lantai yang retak.

Petisyen Stephen Ng itu telah ditandatangani sebanyak 142,994 orang. Cuma dalam masa yang sama, rakyat juga menandatangani petisyen mengekalkan Maszlee sebagai menteri pendidikan dan sehingga hari ini ia telah ditandatangani oleh 308,576 orang.

Dan saya lagi tak faham kenapa Teng Cham Khim dengan kasar sekali menggelar beliau sebagai “si bodoh besar” ketika selepas sebulan sahaja beliau menjadi menteri pendidikan, beliau mengumumkan penambahan 1,000 tempat untuk pelajar Cina, dan untuk tahun ini kali pertama dalam sejarah Malaysia penambahan kuota sebanyak hampir dua kali ganda dilakukan untuk membuka lebih banyak ruang buat pelajar bukan bumiputera masuk ke matrikulasi.

Itu belum lagi kita bayangkan apalah nasib 262 murid yang tercicir dari persekolahan ini sekiranya Program Sifar Murid Cicir tidak dilaksanakan secara agresif, dan apa pula terjadi kepada cikgu-cikgu yang terlibat dalam kemalangan ketika membawa murid menaiki kenderaan sendiri sekiranya Maszlee tidak umumkan inisiatif tanggungan insuran sepenuhnya kepada mereka.

Banyaklah lagi kalau ingin disenaraikan, dan semuanya benar-benar mengelirukan dan menyukarkan saya untuk berfikir sebab kenapa mereka semua tak suka Maszlee?

Entahlah. Kadang-kadang, kita semua bukan terperangkap dalam politik perkauman sebenarnya. Kita hakikatnya sedang terperangkap jauh ke dalam politik yang paling parah, iaitu politik kebencian.


HAFIZUL FAIZ, penulis buku Surat-surat Dari Maninjau.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen