malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Surat
Surat terbuka kepada YAA Tengku Maimun Tuan Mat
ADS

Terlebih dahulu, Wanita PKR mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Yang Amat Arif (YAA) Tengku Maimun ke atas pelantikan YAA sebagai wanita pertama di Malaysia yang menjawat sebagai ketua hakim negara.

Pelantikan yang bersejarah ini sungguh bermakna buat kaum wanita dan merupakan sebuah langkah progresif ke arah kesaksamaan dan keterangkuman gender.

Wanita PKR turut menaruh harapan tinggi terhadap YAA untuk meneruskan proses membaik pulih institusi perundangan dan mengembalikan zaman gemilang kepada negara ini.

Perundangan sepatutnya bebas daripada pengaruh politik dalam menegakkan keadilan untuk semua.

Oleh itu, Wanita PKR berharap Tengku Maimun dapat memenuhi hasrat rakyat dan mengambil tindakan-tindakan yang wajar terhadap isu-isu yang membelakangkan negara ini, seperti isu 1MDB dan lain-lain isu terutamanya yang berkaitan dengan korupsi.

Selain daripada itu, Wanita PKR juga berharap YAA Tengku Maimun dapat mempertimbangkan untuk melebihkan prihatin terhadap isu berkaitan kaum wanita, dalam kes-kes seperti keganasan rumah tangga, rogol, ragut, pengugutan, penipuan dan penceraian.

Selamat menjalankan tugas dengan penuh amanah!


HANIZA MOHAMED TALHA ialah ketua Wanita PKR merangkap ahli Dewan Negeri Lembah Jaya. Selangor.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen