malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
ADS

Saya amat prihatin dengan perkembangan terkini mengenai Pulau Kukup yang merupakan kawasan yang pernah diwartakan sebagai Taman Negara dan salah satu dari tiga kawasan yang diisytiharkan sebagai tapak Tanah Lembap Berkepentingan Antarabangsa (Ramsar) di Tanjung Piai.

Secara keseluruhannya, kawasan hutan bakau di Tanjung Piai secara semulajadinya amat kaya dengan flora dan fauna yang mana ia wajar dijaga dan dilindungi bagi kepentingan generasi masa depan. Pemuliharaan ini sekaligus memastikan ekosistem setempat sentiasa seimbang.

Pada masa sama, Pulau Kukup dan kawasan bakau di Tanjung Piai ini sejak zaman-berzaman menjadi lubuk rezeki bagi pendudk setempat yang rata-ratanya adalah nelayan.

Malah, Pulau Kukup beserta dengan kawasan bakau di seluruh Tanjung Piai turut mempunyai potensi sebagai daya tarikan utama bagi industri eko-pelancongan di Negeri Johor.

Justeru, melihat kepentingan kawasan ini saya berpandangan adalah menjadi tanggungjawab semua pihak untuk memastikan keunikan dan kesuburan kawasan- kawasan hutan bakau ini sentiasa terjaga dan terpelihara.

Selaku ahli parlimen Tanjung Piai, patik menjunjung kasih yang tidak terhingga kepada Duli Yang Teramat Mulia Tuanku Sultan di atas keprihatinan baginda untuk memastikan kawasan Taman Negara ini sentiasa terjaga dan tidak ada sebarang pembangunan akan dilakukan di sana.

Selaku anak jati Johor, saya juga memberikan sokongan sepenuhnya kepada usaha kerajaan negeri untuk terus melindungi status Pulau Kukup beserta seluruh tapak-tapak Ramsar di Tanjung Piai.


DR MD FARID MD RAFIK ialah Anggota Parlimen Tanjung Piai di Johor dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Tulisan ini pandangan penulis dan tidak mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen