malaysiakini logo
story-image
ADS

Tarikh 1 April ini genaplah dua tahun cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dikuatkuasakan di negara ini.

Rakyat di semua peringkat ternyata sangat sengsara dan tertekan dalam menghadapi kehidupan seharian yang 'dijerut' dengan cukai yang membebankan ini.

Perlaksanaan GST telah menyebabkan segala harga barangan dan perkhidmatan naik mendadak dari semasa ke semasa terutama barangan keperluan harian.

Kesengsaraan rakyat ditambah lagi dengan pendapatan perkapita yang tidak meningkat seiring dengan peningkatan kos kehidupan seharian.

Secara terang-terangan seluruh rakyat telah ditipu 'hidup-hidup' oleh menteri yang mendakwa cukai tersebut akan mengurangkan harga barangan perkhidmatan.

Rakyat terpaksa merelakan diri 'disembelih' oleh cukai ini.

Perlaksanaan cukai GST telah menyebabkan perbelanjaan isi rumah semakin melambung tinggi, dalam masa yang sama peluang pekerjaan menguncup dengan sangat ketara.

Bebanan kewangan telah menyebabkan banyak syarikat yang terpaksa gulung tikar dan akhirnya rakyat kehilangan kerja.

Kerajaan yang dipimpin oleh pemimpin kleptokrasi, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menikmati manfaat besar daripada cukai ini namun rakyat terpaksa menanggung bebannya.

Biarpun cukai telah dikenakan, kerajaan dalam masa yang sama telah menghapuskan subsidi barangan keperluan asas.

Hasil kutipan GST yang menggantikan cukai SST telah meningkat kira-kira 42 peratus.

Pada tahun 2015, kerajaan berjaya mengutip sebanyak RM27.012 bilion dan dianggarkan kerajaan memperoleh RM38.5 billion pada tahun 2016.

Persoalan di mata masyarakat, di manakah wang tersebut dibelanjakan? Rakyat 'disogok' dengan bantuan BR1M dan dalam masa yang sama kerajaan terus merompak rakyat dengan pelbagai cara.

Apa yang dihadapi oleh rakyat ini seiring dengan kebimbangan yang disuarakan oleh pembangkang yang menyatakan bantahan terhadap cukai ini sebelum daripada ia dilaksanakan lagi.

Namun, kerajaan BN menggunakan kuasa mereka untuk melaksanakan cukai ini biarpun majoriti rakyat sangat bimbang dan menolak cadangan tersebut.

AMANAH bersama Pakatan Harapan konsisten menolak sekeras-kerasnya cukai yang membebankan rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah.

Kami menegaskan cukai yang zalim seperti ini tiada tempat dalam pemerintahan kami kelak dengan syarat rakyat memberi mandat sepenuhnya kepada Pakatan Harapan untuk mentadbir negara!


MOHD SANY HAMZAN adalah Ketua Pemuda AMANAH.

Tulisan ini pandangan peribadi penulis dan organisasinya dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang redaksi Malaysiakini.

Lihat Komen