malaysiakini logo
story-image
ADS

Saya tersenyum syukur dengan berita berhubung Muzakarah Pakar anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) semalam kerana tak sangka Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan dijemput sekali.

Keterbukaan Ikim menjemput Tok Guru membuktikan beliau adalah seorang ulama yang disegani dan mempunyai ilmu yang tinggi untuk mengupas isu penggunaan nama Allah.

Selama ini perbincangan pakar yang dianjurkan oleh Ikim tidak pernah memanggil ulama PAS, khususnya pemimpin utama seperti Tok Guru atau ahli Majlis Syura. Selalu PAS dan Ulamanya dilabelkan sebagai 'penipu' dan 'taliban'.

Namun, kali ini jelas isu Allah membuka ruang untuk diskusi ilmiah yang mengangkat pemikiran para cendikiawan Islam ke tempat yang sebenarnya tanpa mengira publisiti parti.

Saya mengalu-alukan tindakan Ikim ini dan berharap ini bukanlah yang pertama dan terakhir kerana banyak lagi isu-isu penting yang perlu dibincangkan oleh Ulama' dan pemikir Islam.

PAS bersedia untuk memberikan buah fikiran dalam apa jua perkara yang memberikan manfaat kepada umat Islam dan rakyat keseluruhannya.

Walaupun diskusi berkenaan tidak mewujudkan apa-apa resolusi, namun muzakarah semalam menjadi medan terbaik untuk para cendikiawan melihat isu ini dan berkongsi dari pelbagai sudut pandangan.

Menurut Harakahdaily , selain Tok Guru muzakarah semalam disertai hli Majlis Kepimpinan Tertinggi (MPT) PKR, Dr Mohd Nur Manuty; bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin;  pengarah Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan Ikim, Dr Mohd Sani Badron dan felo Pusat Kajian Syariah, Undang-Undang dan Politik Ikim, Md Asham Ahmad.

Muzakarah yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Ikim, Nik Mustapha Nik Hassan itu turut disertai oleh pengerusi Ikim yang juga bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, pensyarah dari Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Madya Dr Kamar Ainiah Kamaruzzaman, Penasihat Agama kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Dr Abdullah Md. Zain.

Cuma sedikit pelik, dari senarai di atas hanya Tun Abdullah sahaja yang hadir, sedangkan ulama-ulama Umno tidak diundang.