malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Seni & Hiburan
Daud Kilau rindu gayakan baju labuci sambil bergelek
ADS

Penghibur yang terkenal dengan gelaran Raja Gelek Malaysia, M Daud Kilau mengaku bahawa beliau terpaksa menolak puluhan tawaran menyanyi termasuk dari Singapura dan Brunei selepas tahap kesihatannya semakin merosot sejak tiga tahun lepas.

Penyanyi yang terkenal dengan lagu Sirih Pinang dan Cek Mek Molek itu, Muhammad Daud Kilau, 79, bagaimanapun tetap terus bersemangat, dan tidak pernah sesekali berhasrat untuk berundur daripada industri hiburan.

Katanya beliau sangat merindui untuk menggayakan baju labucinya sambil bergelek beraksi di atas pentas kerana bidang itu sudah sebati dalam dirinya sejak era tahun 60-an lagi.

"Sekarang ini saya tidak boleh berdiri lama, malah saya juga ada penyakit kencing manis, darah tinggi, kebas kaki dan tangan serta pinggang juga sakit,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Sungai Balai Baruh di Bagan Datuk.

"Ada juga pihak produksi yang menjemput saya, dan beritahu saya tak perlu berdiri semasa buat persembahan, maknanya secara duduk saja tetapi bagi saya mana boleh. Penonton sudah tahu M Daud Kilau aktif di atas pentas, kalau duduk saja, tak sedaplah,” tambahnya.

M Daud Kilau berkata beliau akan kembali ke pentas sebaik sahaja keadaan kesihatannya beransur pulih demi memenuhi hasrat peminat yang merindui persembahannya.

“Ibarat irama dan lagu, saya dengan bidang nyanyian tidak boleh dipisahkan biarpun saya pernah berhasrat untuk berhenti menyanyi beberapa tahun yang lalu, namun saya mendapati rezeki saya panjang dalam bidang ini.

"Apa-apa pun saya berharap peminat dapt mendoakan saya dan saya akan kembali semula menerima tawaran untuk menyanyi apabila sihat nanti,” katanya.

Menceritakan perkembangan dirinya, Raja Gelek itu berkata dia kini sering mendapatkan rawatan susulan di Hospital Teluk Intan dan Klinik Kesihatan Bagan Datuk, dengan ditemani isterinya Rohani Awang Ngah, 62.

"Buat masa sekarang saya tak buat apa-apa aktiviti hanya beribadah dan suka menghabiskan masa membantu isteri memasak di dapur. Kalau rindu saya akan nyanyi lagu-lagu sendiri di rumah, dengar cakera padat (CD) dan lihat album untuk mengimbau kenangan," katanya yang mengusahakan inap desa Sri Balai sejak dua tahun lepas.

Karier nyanyian M Daud Kilau bermula selepas menjuarai Bintang Radio pada 1968 dan beliau turut terkenal dengan lagu popular, Cek Mek Molek.

- Bernama

Lihat Komen