malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Seni & Hiburan
Azhan tak sangka kebolehan bertutur bahasa Bajau jadi perhatian
ADS

Kemampuan Azhan Rani bertutur dalam bahasa Bajau dengan baik dalam sebuah telefilem tular di media sosial dan diperkatakan di kalangan pengguna Facebook dari Sabah.

Azhan bagaimanapun tidak tahu tentang perkara itu dan terharu apabila wataknya dalam telefimen Ikut Jejakmu itu berjaya menyentuh jiwa suku Bajau di negeri itu.

Menceritakan pengalamannya ketika penggambaran, dia berkata pengarah telefilem itu memang ada memuji sebutannya ketika bertutur dalam bahasa tersebut.

“Saya berlakon dengan seorang pelakon tambahan yang memang orang Bajau. Pengarah kata sebutan bahasa Bajau saya lagi bagus daripada budak tu,” katanya ketika ditemui di Mutiara Damansara baru-baru ini.

Ikut Jejakmu menjalani penggambaran hujung tahun lepas di beberapa lokasi di Semporna, Sabah, dan akan ditayangkan di saluran RTM1.

Sebelum ini satu rakaman video berdurasi kira-kira seminit yang menunjukkan Azhan berbahasa Bajau tersebut disebarkan di Facebook. Ia dikongsi sebanyak 1,000 kali dan mendapat 172 komen, yang rata-rata memuji kemahiran itu.

Mengulas lanjut, Azhan berkata dia berdepan cabaran untuk belajar bahasa tersebut dengan nada dan sebutan yang betul.

“Saya terpaksa ambil masa untuk mendengar mereka (orang Bajau) bertelagah (mengenai teknik yang betul). Mereka terlalu banyak suku seperti Bajau Laut dan Bajau Darat," katanya.

“Hafal satu hal, tapi nak dapatkan lenggok tu saya kena praktis sendiri,” kata pelakon drama bersiri Nur 2 itu lagi.

Lihat Komen