malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Seni & Hiburan
Kalau nak rezeki hadir bagai air mengalir...
Diterbitkan:  Aug 8, 2019 4:25 PM
Dikemaskini: 8:25 AM
ADS

Tunaikan zakat dan bersedekah khususnya kepada orang tua - itu antara petua dikongsikan Noorkhiriah kepada orang ramai terutama rakan selebriti untuk memudahkan kehidupan masing-masing.

Kata pelakon berbakat itu, jika amalan berkenaan dilakukan dengan izin tuhan mereka akan mendapati rezeki yang dikurniakan datang bagaikan air mengalir.

Bagi aktres itu, 'rahsia' pembuka rezeki itu juga diyakini antara sebab untuk membantu seseorang artis mampu bertahan lama dalam bidang yang mereka ceburi.

“Kerja sungguh-sungguh, hormat call time (waktu yang ditetapkan), zakat jangan lupa bayar, bagi mak, bapa korang tengok rezeki yang masuk nanti macam air, mengalir saja,” katanya di Instagram.

Pelakon telefilem Sejadah Untuk Dia itu juga mengingatkan setiap usaha yang dibuat harus diiringi dengan doa yang sewajarnya.

“Doa jangan putus, dah doa, mestilah solat dan jangan buat naya, caras-mencaras pekerjaan perkara tak elok,” katanya lagi.

Tip pemilik nama penuh Noorkhiriah Ahmad Shapie itu tidak berakhir di situ. Dia juga mengingatkan agar pelakon baru tidak menuntut harga bayaran terlalu tinggi.

Menurut Noorkhiriah, 40, sikap sedemikian akan memudaratkan orang lain yang sama-sama bekerja dalam produksi sama.

“Jangan tuntut bayaran tinggi sampai gaji orang lain ciput nak bayar gaji kamu,” katanya.

Tambahnya, setiap rezeki sudah ditetapkan, selebihnya seseorang pendatang baru dalam dunia seni itu harus sentiasa meletakkan kepercayaan pada diri sendiri.

“Rezeki Allah dah tetapkan, dan cuba usaha sendiri sebab kadang-kadang mengharapkan orang tak akan ke mana-mana.

“Sesiapa jadi artis harus mempunyai mental dan fizikal yang kuat, jangan letup satu drama kemudian hilang,

“Biarlah lambat naik, asalkan bertahan, tak popular sangat pun tak apa. Kalau diingati sedekah al-Fatihah, kalau orang lupa, maafkan saja, Melayukan mudah lupa,” katanya.

Lihat Komen