malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Seni & Hiburan
Saya mungkin terpaksa niaga pasar malam, toreh getah - Sofi
Diterbitkan:  Jul 31, 2019 8:56 PM
Dikemaskini: 12:56 PM
ADS

Sofi Jikan bimbang hukuman penjara setahun dikenakan ke atasnya oleh mahkamah hari ini bakal menjejaskan sumber rezeki yang dicari untuk menyara isteri dan anak-anaknya.

Kata Sofi, dia menghormati keputusan mahkamah, namun berasakan hidupnya seolah-olah kosong ketika ini.

Menurutnya, beberapa kontrak lakonan yang telah ditandatangani telah dibatalkan kerana keputusan tersebut.

“Saya hormati keputusan mahkamah namun hilang tawaran lakonan beberapa filem dan program televisyen. Lagipun saya sudah menandatangani semua tawaran berkenaan.

“Pendapatan saya kini kosong dan runsing memikirkan nasib isteri serta tiga anak yang berusia tujuh hingga 15 tahun," katanya.

Jelasnya lagi, mungkin selepas ini dia terpaksa menjadi peniaga pasar malam atau mencari kerja sebagai penoreh getah bagi menampung penghidupannya.

“Ini kali pertama saya dihadapkan di mahkamah dan ia memberi kesan ekonomi kepada keluarga.

“Saya sudah merayu untuk menangguhkan hukuman dan mungkin terpaksa menoreh getah atau berniaga di pasar malam," katanya dipetik Harian Metro.

Majistret Mohamad Ikhwan Mohd Nasir menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan dan tiga bulan pengawasan ke atas Sofi atau nama penuhnya Mohamad Shofi Jikan selepas dia didapati bersalah menggunakan dadah tahun lalu.

Hukuman itu dijatuhkan ke atas pelakon KL Gangster terbabit selepas pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah pada akhir kes pembelaan. 

Pada masa sama, mahkamah membenarkan permohonan peguam untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman sementara proses rayuan.

Pelakon yang terkenal melalui tagline ‘kasi sengat’ itu berkata walaupun menerima apa yang berlaku dengan hati terbuka, namun hukuman selama 12 bulan itu amat berat selain menganggu emosi serta semangat diri.

“Saya tidak melakukan jenayah berat seperti membunuh atau merompak. Saya hanya disabitkan positif ujian air kencing atas dakwaan menggunakan dadah,” katanya

Sofi, 48, tetap menzahirkan kesyukuran dan menganggap kejadian berlaku sebagai hikmah buatnya.

“Saya anggap ini pengajaran dan tidak akan berputus asa mencari rezeki lain. Saya percaya rezeki milik Allah sangat luas," katanya.

Lihat Komen