malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Seni & Hiburan
Kamal Haasan nak kritik Rajinikanth
Diterbitkan:  Mar 14, 2018 8:09 PM
Dikemaskini: 12:18 PM
ADS

Dua nama besar yang mewarnai dunia perfileman Kollywood bersedia berseteru di dunia nyata demi perjuangan politik masing-masing.

Kamal Haasan yang kini mengetuai parti Makkal Needhi Maiam menegaskan dia tidak teragak-agak untuk mengkritik Rajinikanth yang bakal melancarkan parti politiknya sendiri.

Bagaimanapun Haasan berikrar serangan itu hanya berkait dengan dasar serta prinsip politik, bukannya atas faktor peribadi.

“Biarkan dia (Rajinikanth) melancarkan apa-apa parti. Bagi saya apa yang paling penting ialah kebajikan rakyat.

“Biarkan dia menjelaskan dasar partinya dan kita lihat kalau ada kaitan,” katanya seperti dilapor Times of India.

Menurut Haasan langkah politiknya adalah berdasarkan maruah dan percaya Rajinikanth juga begitu.

Makkal Needhi Maiam jika diterjemah ke bahasa Melayu bermaksud Pusat Keadilan Rakyat. Melalui parti itu Haasan berazam untuk memerangi rasuah dan memastikan pemerintahan berlangsung tanpa kasta dan perkauman.

Sebelum melancarkan parti politik Makkal Needhi Maiam, Haasan secara peribadi membuat lawatan bertemu beberapa pemimpin politik termasuk Rajinikanth.

“Jika terdapat sesuatu perlu dikritik, ia akan dikritik dengan lantang,” katanya.


Baca 'Kalau tak nak mengundi baik jadi zombie'


Menurut Haasan, 63, jika partinya diberi kepercayaan untuk berkuasa mereka akan memberi tumpuan untuk menyediakan peluang pekerjaan dan pendidikan terbaik kepada rakyat.

“Kami juga akan meneruskan dasar yang baik daripada kerajaan terdahulu, sekali gus mengelak amalan buruk,” katanya.

Dalam pada itu, Kamal berkata dia juga akan giat mempromosikan ekonomi luar bandar seperti diperkenalkan tokoh tersohor India Mahatma Gandhi.

“Saya mempelajari banyak perkara mengenai Gandhi. Parti kami akan mengikut konsep nasionalisme luar bandar,” kata Haasan.

Lihat Komen