malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Seni & Hiburan
Ada bakat terpendam? Rafizi mencari penyanyi
ADS

Bagi Rafizi Ramli, ada keperluan yang wajar untuk melunakkan pandangan golongan belia kepada isu berkaitan negara.

Menyedari pendekatan politik yang keras mungkin kurang berjaya menarik minat golongan itu, pengasas Invoke Malaysia itu sebaliknya merancang untuk mengadakan kempen yang luar daripada kebiasaan sebelum ini.

Justeru, dalam masa kira-kira tiga minggu lagi, Invoke Malaysia akan melancarkan program forum santai dengan persembahan nyanyian sebagai selingan yang akan disiarkan secara digital.

"Kami sudah uji beberapa konsep dan yakin program ini mempunyai nilai santai dan seni. Dengan berbuat demikian, cara kami berkempen tidaklah terlalu berat dan sarat mesej politik sahaja.

"Ini penting kerana kumpulan anak muda yang selama ini duduk di atas pagar tidak gemar mendengar forum politik seratus peratus," katanya kepada Malaysiakini.

Menerusi iklan di laman Invoke Malaysia, badan penyelidikan itu kini giat mencari individu yang boleh menyanyi dan mahu mengetengahkan bakatnya kepada masyarakat.

Walaupun iklan tersebut mahu merekrut penyanyi, pemuzik dan penghibur, Rafizi berkata buat masa ini mereka lebih memerlukan individu dengan bakat nyanyian.

Naib Presiden PKR itu berkata, program ini mampu menjadi peluang bagi mereka yang ingin mengenengahkan bakat nyanyian dan pada masa sama mendapat sedikit imbuhan.

"Tumpuan kami adalah untuk mencungkil bakat. Penyanyi akan ke udara sekurang-kurangnya 45 minit dan dibayar sekitar RM500, bergantung kepada prestasi, tempat dan penonton.

Beliau yakin pendekatan baru ini mampu memberi kesan positif kepada program yang akan dijalankan.

Mengapa perlu sertai?

Rafizi berkata, peluang itu tidak seharusnya dilepaskan mereka yang mahu menyerlahkan bakat terpendam apatah lagi media sosial Invoke mempunyai capaian yang meluas di kalangan pengguna.

“Jika mereka nak tunggu klip video yang dihasilkan sendiri mungkin akan mengambil masa lima tahu baru ‘meletup’ sedangkan media sosial kami antara yang mempunyai capaian tertinggi bagi golongan yang sering mengikuti berita politik.

“Invoke sebenarnya menguruskan 40 buah laman Facebook. Laman 'Rafizi Ramli' memiliki capaian paling banyak dan berada pada kedudukan kedua atau ketiga di kalangan ahli politik dengan purata lima hingga tujuh juta pelawat setiap bulan," katanya.

Lihat Komen