malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Seni & Hiburan
PFM jawab kontroversi: Martabat bahasa kebangsaan diambil kira
Diterbitkan:  Aug 5, 2016 2:36 PM
Dikemaskini: 6:41 AM
ADS

Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) menjelaskan syarat utama penganugerahan untuk Festival Filem Malaysia adalah dengan mendahulukan bahasa kebangsaan dalam filem tempatan.

Ketika ini, kemelut mengenai kategori pengasingan Filem Bahasa Malaysia dan Filem Bukan Bahasa Malaysia sedang hangat diperkatakan, antaranya oleh pengguna Internet dan penggiat industri tempatan.

Bagi mengelak lebih banyak pertikaian mengenai acara berkenaan, dalam kenyataan medianya, Ketua Pegawai Eksekutif PFM Pansha menjelaskan lebih lanjut mengenai pentaksiran dalam kategori pencalonan.

“Demi memartabatkan bahasa kebangsaan dalam filem tempatan pada masa kini dan akan datang, kategori Filem Terbaik Festival Filem Malaysia ke-28, dikenakan syarat penggunaan 70 peratus Bahasa Malaysia sebagai bahasa pertuturan.

“Bagi lain-lain bahasa akan diambil kira dalam kategori Filem Terbaik Festival Malaysia ke-28 (Bukan Bahasa Malaysia).

“Secara langsungnya kategori tersebut melibatkan kategori Pengarah Terbaik dan Lakon Layar Terbaik.

Menurut kenyataan itu, PFM dalam menjalinkan kerjasama antara Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), mereka bergiat gigih mencari mekanisme praktikal untuk masa depan industri filem negara.

Justeru, pendekatan yang dilakukan adalah mengambil kira Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi.

Untuk acara FFM ke-28 yang dijadual berlangsung pada 3 September depan, PFM menggalas tanggungjawab mengawal selia penjurian.

Lihat Komen