malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Seni & Hiburan
Mizz Nina bantu perjelas Islam dalam Into Taqwa
ADS

Menganggap dirinya sebagai ‘jambatan’ untuk berdakwah, penyanyi Mizz Nina menggunakan kesempatan yang ada ketika ini untuk menyebarkan Islam kepada sesetengah individu yang dirasakannya masih segan bertanya tentang hal-hal agama.

Berpeluang mengendalikan rancangan bual bicara berbentuk Islamik, Mizz Nina atau nama asalnya Syazrina Azman, 36, memilih untuk tidak lokek berkongsi ilmu pengetahuan.

Mizz Nina berkata, dengan mengendalikan rancangan sedemikian, kebolehannya dalam bidang pengacaraan dapat dikembangkan, selain mengetahui, ada jalan lebih mudah untuk seseorang mendalami ilmu agama.

“Saya mengambil peluang ini untuk mengutarakan perkara yang kebanyakan remaja nak tahu mengenai Islam.

“Saya berasa masih ramai antara kita yang segan-silu untuk bertanya mengenai agama,” katanya ketika ditemui di sidang media memperkenalkan rancangan Into Taqwa With Mizz Nina di Talent Lounge Damansara Perdana, baru-baru ini.

Into Taqwa mengandungi 13 episod yang mengupas isu kekeluargaan, wanita, perkahwinan, dan hubungan dengan Yang Maha Esa. Ia mula bersiaran pada 20 Mac setiap jam 2 petang di TV Alhijrah.

Berasa diri tetap kerdil

Antara tokoh yang akan dijemput mengisi program itu adalah adalah Sheikh Daood Butt, Muslim Belal, Sheikh Issam Rajab, Haleh Banani, Dr Mona Yati Md Kassim serta Mufti Menk sebagai panel jemputan segmen Halaqah.

Di sebalik tanggungjawab besar kepada masyarakat itu, pada diri Mizz Nina sendiri ada cabaran lain perlu didepani olehnya untuk menjayakan program berkenaan.

Cabaran utama, katanya, adalah tidak tertinggal solat.

“Saya perlu memastikan sesibuk manapun bekerja, solat dapat ditunaikan tepat pada masa atau sebelum waktu berakhir,” katanya.

Katanya, mendalami agama ibarat satu perjalanan yang penuh liku tetapi tetap masih perlu ditempuhi.

Pun begitu, isteri kepada penyanyi Noh Salleh itu tetap berasakan dirinya kerdil malah bukanlah seseorang yang layak untuk mendidik masyarakat.

“Saya melihat diri saya sebagai pelajar yang perlu mempelajari dan melakukan amalan yang banyak untuk mengenai Islam.

“Tetapi saya berharap, masyarakat umum dapat melihat dan mempelajari sesuatu daripada apa yang saya cuba kongsikan,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Mizz Nina memberitahu dia sedang menyiapkan sebuah album puisi yang mungkin jarang kedengaran di negara ini.

Sebabnya, ini bukanlah Mizz Nina yang dulu - terkenal dengan gelaran Ratu Hip Hop. Kali ini puisi itu akan disampaikan seolah-olah rapping.

Dan sesuai dengan jiwanya kini, puisi itu menjadi wadah untuk menyampaikan dakwah.

“Saya dah mula tulis dan kumpul lima puisi sejak tahun lepas.

“Saya akan cuba sampaikan dengan kreativiti dan pasti ia berbeza, tidak seperti lagu tipikal dalam industri kita.

“Ia diiringi dengan bunyi seperti bom berguguran, tembakan senjata api dan suasana perang seperti di Gaza dan saya harap orang akan suka pendekatan ini,” katanya.

Lihat Komen