malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Kolum
Ben Bayyah - teladan buat asatizah 'minyak tanah'
ADS

Baru-baru ini perdana menteri menyatakan bahawa sambutan ulang tahun kemerdekaan Malaysia pada kali ini tidak segembira seperti tahun-tahun sebelum ini. Apabila membaca apa yang dinyatakan oleh perdana menteri, terbayang dalam pemikiran saya berkenaan dua isu besar yang menjadi penyakit yang jika tidak diatasi boleh menjadi barah merbahaya kepada negara. Dua isu yang saya maksudkan adalah isu perkauman dan isu sentimen agama.

Dua isu ini bukan semata-mata melanda negara kita yang tercinta ini, malah polemik sama juga menimpa negara jiran kita, Indonesia. Semenjak pilihan raya Indonesia (Pemilu) baru-baru ini, kelihatan bagaimana sentimen keagamaan dan pribumi membelenggu situasi masyarakat Indonesia. Lebih menyedihkan, Pemilu yang merupakan mekanisme memilih pemimpin dicemari siri kekacauan sehingga pertumpahan darah. Perkara sebegini tidak wajar berlaku di negara kita. Semoga negara kita dan negara jiran kita sentiasa diberikan keamanan oleh Allah.

Apa yang kita lihat terjadi di Indonesia, dari beberapa sudut, tidak jauh beza dengan apa yang berlaku di Malaysia. Yang saya maksudkan di sini adalah sentimen perkauman dan agama, bukan dikepalai oleh rakyat biasa, tetapi menjadi "makanan harian" bagi kalangan asatizah (ustaz-ustaz) yang dibenarkan berceramah dan berkuliah di masjid dan surau di seluruh negara.

Sebagai ilmuan dan dai Islam, apabila melihat kekacauan dan permusuhan yang sedang dan bakal berlaku, sikap yang perlu ada adalah berusaha sedaya mungkin memadamkan api permusuhan. Tetapi ini tidak berlaku pada sebilangan ilmuan dan dai Islam di Malaysia. Lebih menyedihkan api permusuhan itu diminyaktanahkan oleh mereka, sehingga mereka yang bergelar mufti. Mereka sendiri yang menuduh kalangan yang berbeza dengan mereka sebagai "musuh Islam" dan "munafik". Mereka sendiri yang mengangkat sentimen perkauman, walhal ada pendekatan yang lebih bijaksana - menjadi duta keamanan.

Jika kita teropong apa yang sedang berlaku di negara kita, perkara sebegini sebenarnya berlaku. Lihatlah kepada dua isu yang terdekat dengan kita; Jawi dan Zakir Naik. Saya kira kedua-dua isu ini boleh diatasi dengan bijaksana. Tetapi kebijaksanaan itu ditenggelamkan dengan sentimen sebilangan asatizah, sehingga suasana di media sosial amat membimbangkan. Apatah lagi, minyak tanah yang menyuburkan kebimbangan ini bersulamkan tafsiran-tafsiran ayat al-Quran dan hadis yang bercanggah dengan maqasid dan tujuannya.

Sebagai seorang rakyat Malaysia yang mempunyai pendidikan Agama semenjak kecil, malah sehingga mendapat pendidikan di Pakistan dan Mesir, saya amat berbangga apabila negara ini mengangkat Syeikh Abdullah bin Bayyah sebagai tokoh Maal Hijrah buat kali ini. Seakan-akan tepat dengan masanya, beliau diangkat sebagai tokoh Maal Hijrah pada saat sentimen agama dan perkauman sedang rancak dimainkan oleh sebilangan agamawan dan asatizah di Malaysia.

Mengenang Al-Ghazali

Syeikh Bin Bayyah yang merupakan salah seorang ulama terkenal yang berasal Mauritania itu, bukan sekadar dalam negara, malah dunia mengiktiraf beliau sebagai tokoh keamanan. Bagi yang mengikuti perkembangan Syaikh Bin Bayyah dari apa saluran pun, pasti akan dapati bahawa tidak pernah terungkap sebarang perkataan yang boleh membawa kepada perbalahan. Malah mulut beliau pasti akan terungkap seruan agar berhenti dari permusuhan, sama ada terhadap sesama Muslim mahupun terhadap masyarakat bukan Muslim.

Menarik berkenaan Syaikh Bin Bayyah, beliau boleh dikatakan antara ulama yang berjaya mengolah tradisi ilmu Islam untuk diadaptasi dalam kerangka masyarakat yang pelbagai - kalau diadaptasikan, ia boleh memberi implikasi keamanan. Bukan tidak ada, tetapi pendekatan beliau boleh dikatakan agak jarang dapat dilakukan oleh ramai ilmuan dunia.

Sepertimana kita mengetahui dahulu terdapat seorang tokoh ilmuan Islam yang terkenal bernama Al-Imam Al-Ghazali. Kemahiran beliau menggabungkan tradisi ilmu fikah dan tasawuf amat membanggakan. Perkara ini dapat kita lihat melalui tulisan beliau yang terkenal - kitab Ihya' Ulum al-Din.

Pendekatan Al-Imam Al-Ghazali amat dekat dalam masyarakat Melayu sedari awal. Ekoran itu, masyarakat Melayu dahulu lebih mengenali al-Imam Al-Ghazali berbanding anak al-Imam al-Syafie, walhal Al-Imam Al-Ghazali itu adalah ulama mazhab Syafie; masyarakat Melayu ketika itu lebih mengenali kitab Ihya' Ulum al-Din karya Al-Imam Al-Ghazali berbanding kitab al-Umm karya Al Imam al-Syafi'i.

Bukan kerana Imam Syafie tidak hebat, tetapi pendekatan dengan menggabungkan fikah dan tasawuf seperti terdapat dalam Ihya' Ulum al-Din amat dekat dengan masyarakat Melayu.

Sementara itu, apabila kita meneliti dan mempelajari banyak karya dan syarahan Syeikh Abdullah bin Bayyah, kita dapati, pendekatan beliau tidak jauh beza seperti yang dibawa oleh al-Imam Al-Ghazali.

Oleh itu, secara peribadi saya beranggapan pendekatan Syeikh Abdullah bin Bayyah amat baik untuk dijadikan teladan bagi para asatizah di Malaysia. Apatah lagi, apabila kita meneliti dalam banyak komentar ilmuwan Islam dan barat berkenaan Syeikh Abdullah bin Bayyah, rata-rata mereka mengakui bahawa Syeikh adalah seorang ilmuwan Islam yang amat dekat dengan keamanan.

Akal faqih, jiwa sufi

Bagi mereka yang mendalami pengajian Islam, walaupun banyak, tetapi kebiasaannya ada tiga perkara yang amat ditekankan; fikah, akidah dan tasawuf. Perbincangan berkenaan akidah berorientasikan kepada kepercayaan dan keyakinan dalam agama. Fikah pula berorientasikan kepada amalan perbuatan. Sedang tasawuf berorientasikan kepada pembinaan hati dan jiwa; hindari sifat-sifat buruk (mazmumah) dan membina sifat-sifat terpuji (mahmudah).

Guru agama yang terlibat dalam perbincangan akidah dan tasawuf, mereka mampu memberi pemahaman yang mendalam berkenaan kepercayaan, keyakinan dan amalan perbuatan. Pun begitu, tidak semestinya mereka mempunyai manusia yang budiman kerana kekurangan tasawuf.

Dengan sebab itu, kita akan dapati terdapat guru agama yang hebat dalam perbahasan akidah dan fikah, tetapi dalam masa yang sama menuduh Muslim yang berbeza pendapat sebagai sesat, kufur dan munafik. Juga tidak sedikit, mudah menuduh kalangan yang berbeza agama dengan mereka sebagai musuh Islam atau anti-Islam.

Dengan sebab itu, pendekatan Syaikh Bin Bayyah ini wajar diangkat. Bukan tidak ada ulama lain, tetapi manhaj dan pendekatan Syaikh Ben Bayyah yang berjaya mengangkat wacana tasawuf yang digabungkan dengan ilmu fikah dan akidah, menjadikan keputusan hukum yang dikeluarkan beliau mempunyai sifat yang cukup manusiawi. Dengan itu, kita akan dapati tidak ada sebarang elemen permusuhan datang dari ucapan beliau walaupun sebesar butir pasir. Ketika wujud pertembungan dan perbalahan, kita akan dapati ucapan beliau adalah memadamkan api permusuhan.

Demi memastikan negara kita ini aman damai, bukan sekadar manhaj dan pendekatan, malah watak ini, wajar diteladani oleh para asatizah di Malaysia.

Di negara Arab, masyarakat mereka biasanya satu bangsa, walaupun wujud kepelbagaian agama. Demikian juga negara selain Arab, seperti Turki, Iran, Pakistan dan sebagainya. Di negara barat juga tidak jauh beza. Walaupun wujud kepelbagaian bangsa, tetapi sesuatu bangsa itu tidak mewakili sesuatu agama.

Keadaan ini sudah pasti tidak sama dengan Malaysia, setiap bangsa kelihatan seperti mewakili sesuatu agama. Walaupun bukan kemestian, tetapi dari sudut persepsi di Malaysia, Melayu dianggap seperti mewakili agama Islam, India seperti mewakili agama Hindu dan Cina pula seperti mewakili agama Buddha.

Keunikan masyarakat Malaysia ini, sewajarnya dianggap satu kebanggaan negara kita. Kita sebagai warganegara Malaysia perlu membuktikan kepada dunia bahawa kepelbagaian agama dan bangsa dalam negara ini tidak menjadikan kita berbalah, malah kita mampu duduk bersama-sama dengan harmoni, kasih sayang dan saling menghormati.


WAN JI WAN HUSSIN ialah seorang pendakwah bebas.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen