malaysiakini logo
story-image
story-image
ADS

Pada Pilihan Raya Umum ke-13, BN bertembung dengan Pakatan Rakyat yang terdiri daripada tiga parti politik - PKR, PAS dan DAP dengan teraju utama, Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya menguasai 52 peratus undi rakyat Malaysia.

Dalam masa beberapa bulan lagi, BN akan bertembung pula dengan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang dianggotai empat parti politik yakni BERSATU, PKR, AMANAH dan DAP dengan teraju utama Tun Dr Mahathir Mohamad dalam PRU14.

Bezanya pada PRU kali ini, pakatan pembangkang tidak disertai oleh PAS setelah Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersama lima panglima 'tembikai' parti Islam itu memutuskan untuk tidak sertai HARAPAN pada PRU14.

Bagaimanapun, 'kehilangan' PAS dalam pakatan pembangkang telah digantikan dengan BERSATU dan AMANAH. Maknanya, hilang satu, dapat ganti dua.

Dengan perkembangan semasa itu, rakyat tertanya-tanya potensi pembangkang untuk mengambil alih Putrajaya setelah PAS tidak mahu bersepakat dalam pakatan pembangkang seperti yang ditunjukkan pada PRU13.

Kalau menurut kajian Institut Darul Ehsan (IDE), HARAPAN jika bersepakat dengan PAS boleh menang besar sehingga menguasai tujuh negeri iaitu Pulau Pinang, Selangor, Kelantan, Kedah, Perak, Pahang dan Melaka.

'Pengebom berani mati'

Namun, PAS tetap tidak mahu untuk bekerjasama atas apa jua alasan, dan bagi PAS ia tidak mengapa atau 'takpa' kata orang utara.

Takpa - kerana PAS diramal mengalami banyak kekalahan dan gagal untuk mempertahankan 21 kawasan daripada 73 kerusi yang ditandinginya pada PRU13.

Menurut congakan Ketua Anggota Parlimen DAP, Lim Kit Siang, PAS sanggup membiarkan calon-calon parti itu menjadi 'pengebom berani mati' dengan harapan dapat memenangkan BN dalam pertembungan tiga penjuru.

Takpa - kerana jika dibandingkan aura Mahathir dan Abdul Hadi yang pernah menuturkan amanat beliau pada 1981, boleh dikatakan Mahathir lebih hebat.

Walaupun dikatakan pakatan pembangkang tidak lagi mendapat undi PAS, namun aura Mahathir masih mampu untuk menawan undi ahli-ahli Umno untuk mengundi HARAPAN.

Logiknya bernas, atas sebab Mahathir mempunyai pengalaman dan kepakaran tersendiri dalam menumbangkan ramai perdana menteri - terbaru Tun Abdullah Ahmad Badawi menerusi PRU12.

Teori RAHMAN

Jika diimbas kembali teori RAHMAN yang menyebut bahawa Datuk Seri Najib Razak adalah perdana menteri terakhir dari Umno, kita juga harus ingat bahawa Mahathir jugalah individu yang membunuh karier politik Tunku Abdul Rahman.

Pada PRU14, Mahathir tanpa paksaan mana-mana pihak sudi untuk menyertai pakatan pembangkang untuk menumbangkan Najib sekali gus mengakhiri pemerintahan BN selama berdekad-dekad lamanya.

Jadi, kali ini, Mahathir juga akan menamatkan teori tersebut yang benar-benar terjadi selepas hasrat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disebut-sebut bakal menjadi perdana menteri selepas Mahathir, tidak kesampaian.

Seakan menuruti teori RAHMAN, Mahathir mengangkat seorang lagi pemimpin Umno yang namanya bermula dengan huruf A iaitu Abdullah selepas menyingkirkan Anwar.

Abdullah pula, seakan-akan 'terasuk' untuk mengikuti teori tersebut, bertindak menyerahkan jawatan nombor satu negara itu pada pemimpin Umno yang namanya bermula dengan huruf N iaitu Najib.

Sama ada mahu percaya atau tidak, teori RAHMAN telah menjadi nyata dan jika ia terus berlaku, nama perdana menteri terakhir dari Umno akan bermula dengan huruf N. Semua orang tahu siapa beliau.

Justeru, Mahathir mungkin menjadi individu yang melengkapkan teori RAHMAN kerana beliau jugalah individu yang menumbangkan kerjaya politik bapa kemerdekaan tersebut.

Amanat Dr M

Faktor atau amanat Mahathir, menjelang PRU14 agar tumbangkan Najib dan BN bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan. Antara amanat Mahathir yang dinyatakan dalam bentuk sajak sebelum ini ialah :

Aku tidak perlu apa-apa kekayaan

Aku mengerti umurku yang tua

menunggu masa bertemu Ilahi

Aku boleh selesa diam tidak bersuara

Supaya dijulang dan diangkat oleh mereka

Sepanjang nafas dan usia

 

Tetapi aku harus bersuara di akhir hayat

Tanpa meminta apa-apa untuk diriku

Malah tidak mengapa aku dihina dan dicerca

Semuanya kerana mataku melihat kemusnahan

oleh pemimpin di puncak kuasa

Yang rakus dan boros tidak terhalang

Menabur rasuah dan membeli orang

 

Pada mata tuaku

Aku melihat hutang berbilion

yang akan dibayar oleh cucu dan cicit rakyat

Aku melihat wang dipinjam hari ini

seperti tiada lagi hari esok

 

Semuanya

untuk membeli segala undi

untuk membeli segala kuasa

 

Pada senja hayatku

Aku melihat apa yang dibina berdekad lama

Dimusnahkan dengan wang

yang bukan miliknya

 

Dia menghidangkan wang haram untuk semua memujanya

Dia menjanjikan bulan dan bintang kepada semua tanpa mengira harga yang perlu dibayar

oleh cucu cicit kita setelah dia tiada lagi bernafas

 

Segala wang haram

Disamun, dirompak dan dipinjam secara halus

Untuk dibayar oleh rakyat

 

Wang haram diselerakkan untuk suap dedak mereka yang tiada lagi nilai dan hormat diri

 

Mereka menjual negara

Mereka menjual diri

Mereka menjual maruah

Mereka menjual agama

 

Aku tidak dapat melakukan semua

Namun pada yang muda kusematkan harap

Untuk membetulkan Malaysia

Dengan bersama, BERSATU, berganding

Supaya ia tidak tenggelam

Dengan tangan kotor

Dan harganya dibayar

Oleh cucu dan cicit kita

Selain itu, Mahathir juga pernah berkata :

"Kita setia kalau parti itu jalankan tugasnya dengan baik, Umno tidak lagi dipimpin oleh pemimpin yang berwibawa, dipimpin oleh pemimpin yang dikenali oleh seluruh dunia.

"Umno kini tidak lagi perjuangkan rakyat, hanya perjuangkan Najib.

"Kalau nak lawan Umno, kena lawan dari segi semangat kerana semangat ini tak boleh dijual beli.

"Kalau kita sayang negara kita, kita sayang masa depan anak cucu kita, kita mesti kuat semangat untuk lawan Umno, kuat semangat untuk selamatkan negara kita, saya dah tua, esok lusa mati dah...", kata Mahathir.

Dengan jangkaan berlakunya peralihan 10 peratus undi Melayu dan 5 peratus undi bukan Melayu daripada BN kepada HARAPAN, Malaysia mampu mengalami tsunami Melayu pada PRU14.

Ini kerana, pengundi berbangsa Melayu termasuk dalam kalangan ahli-ahli Umno akan memberikan sokongan kepada Mahathir.

Penyokong PAS sebelum ini yang tetap menyokong Abdul Hadi tetapi mempercayai pelakuan Najib dalam skandal 1MDB mungkin tidak akan keluar mengundi.

Trend undi Cina, India

Para pengundi berbangsa Cina dan India pula akan terus memberikan undi mereka kepada HARAPAN atas sebab terlalu bencikan isu 1MDB, pendedahan Jabatan Keadilan (DOJ) selepas ini selain menghargai rekod pentadbiran Pulau Pinang dan Selangor selepas 2008.

Bak kata Kit Siang baru-baru ini, jika gandingan 3M iaitu Mahathir, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz tidak mampu mencetuskan tsunami Melayu pada PRU14, maka tiada sesiapa lagi yang boleh melakukannya.

Apapun, sama ada BN mahupun HARAPAN, kedua-dua gabungan sedang bersiap dengan 'peluru' masing-masing untuk dihamburkan pada PRU14, sama ada tsunami Melayu buat parti Najib atau pakatan Mahathir.


AMRAN AHMAD NOR, anggota DAP yang juga bekas pengerusi Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) cawangan Utusan Melayu dan masih menjejaki perjuangan arwah Ahmad Nor, bekas naib pengerusi DAP.

Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen