malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Sukan
Janji Vingada untuk Harimau Malaya
Diterbitkan:  May 30, 2017 12:45 PM
Dikemaskini: 4:50 AM
ADS

Ketua jurulatih baru, Nelo Vingada berjanji akan mempersiapakan skuad Harimau Malaya dengan sebaik mungkin bagi menampilkan prestasi terbaik menjelang aksi kelayakan Piala Asia 2009 menentang Lubnan di Stadium Larkin di Johor Bahru, 13 Jun ini.

Jurulatih kelahiran Portugal yang baru tiba di tanah air sejak seminggu lepas itu juga berharap tempoh latihan pusat selama dua minggu sudah memadai untuk membentuk kombinasi mantap dan terbaik untuk perlawanan tersebut.

"Saya tidak mahu memberi alasan bahawa saya memerlukan lebih banyak masa tetapi saya akan berusaha membentuk sebuah pasukan yang terdiri daripada barisan pemain berkualiti. Sudah tentu ada tekanan tetapi ini ada perkara biasa sebelum perlawanan.

"Saya harap dapat gunakan masa ini untuk mengenali pemain kerana baru sahaja menggalas tugas ini, namun saya percaya kepada orang yang saya bekerja dengan," katanya kepada pemberita selepas hari pertama sesi latihan pusat di padang Seri Gelam, lewat malam tadi.

Sesi latihan melibatkan 26 pelatih skuad Harimau Malaya bermula pukul 10.30 malam.

Bagaimanapun, 11 pelatih daripada pasukan JDT tidak dapat menyertai latihan pusat kerana sedang membuat persiapan bagi menghadapi kelab Filipina, Ceres Negros FC pada aksi separuh akhir kedua Piala AFC Zon Asia Tenggara di Stadium Panaad, Bacolod City, Filipina, malam esok.

Mereka dijangka mengikuti sesi latihan pusat pada 3 Jun ini.

Mengenai isu sembilan pemain berusia 30 tahun ke atas dan dilabel kuda tua dalam skuad pelatih Harimau Malaya, Vingada berkata usia tidak menjadi masalah selagi mana-mana pemain disenaraikan dapat menampilkan persembahan terbaik.

Misalnya, katanya, pemain berusia lebih 30 tahun yang masih lagi menunjukkan prestasi terbaik mewakili pasukan Itali dan England.

"Secara peribadi, saya suka untuk melabur dalam pemain baharu...membawa masuk bakat-bakat baharu dan ia sentiasa menjadi kepakaran saya dan sebab itu saya membawa masuk dua pemain berusia 22 tahun. Sekiranya, mereka menampilkan persembahan berkualiti, mereka boleh menyarung jersi kebangsaan...sama dengan pemain-pemain yang sudah berusia," katanya.

Vingada berkata beliau dan Presiden FAM Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim komited untuk membawa perubahan dan idea baharu dalam kancah bola sepak tempatan.

"Seandainya, kita memperoleh keputusan baik pada perlawanan kelayakan Piala Asia, sudah pasti ia memberi motivasi ke arah hala tuju baharu dalam kancah bola sepak negara," katanya.

-Bernama
 

Lihat Komen