malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Zaid: Bekas diktator boleh jatuhkan diktator
Diterbitkan:  May 29, 2017 5:45 PM
â‹…
Dikemaskini: 9:55 AM
ADS

Perubahan pendirian politik Tun Dr Mahathir Mohamad terus dibahaskan, terutamanya apabila terdapat tinjauan menunjukkan beliau masih menjadi pilihan ramai untuk menjadi perdana menteri sekali lagi jika BN berjaya ditumbangkan.

Antara yang menyokong perkara itu adalah bekas menteri undang-undang Datuk Zaid Ibrahim yang kini menyertai DAP.

Zaid menegaskan perkara itu di Twitter ketika mengulas rangkuman komen pembaca di Malaysiakini di ruangan “Your Say” berkaitan dukungan pembaca portal ini terhadap Mahathir, melebihi pemimpin pembangkang lain.

Artikel yang diterbitkan pagi tadi itu bertajuk “Must we elect an ex-dictator to lead us again?” (Patutkah kita pilih bekas diktator untuk pimpin kita lagi).

'Tidak. Kita pilih bekas diktator kerana hanya dia yang tahu macam mana hendak kalahkan diktator sedia ada,” jawab Zaid.


Bagaimanapun, tidak semua setuju dengan beliau.

Seorang pengguna Twitter Mark Faris melihat perkara itu hanya akan mewujudkan kesinambungan kitaran diktator.

 

Selama 22 tahun pentadbirannya, Mahathir sering berdepan dakwaan memimpin negara ini secara kuku besi, menekan akhbar, bidang kehakiman dan institusi-institusi penting dalam negara.

Kerajaannya juga berdepan dakwaan kronisme dan nepotisme.

Mahathir, seperti musuh politiknya sekarang Datuk Seri Najib Razak, menafikan dakwaan menggunakan dana awam untuk kepentinghan peribadi.

Dalam tinjauan enam hari bermula 19 Mei itu, seramai 8,926 (69.9 peratus) daripada 12,777 pengundi memilih Mahathir sebagai calon perdana menteri pembangkang.

Hanya 25.6 peratustidak bersetuju.

Sebahagian kecil pengundi tidak kisah dan tidak pasti.

[Baca berita asal]

Lihat Komen