malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Pua: Adakah 1MDB akan kembalikan deposit?
Diterbitkan:  May 4, 2017 12:29 PM
Dikemaskini: 4:34 AM
ADS

Berikutan laporan tawaran RM7.41 bilion bagi memiliki ekuiti 60 peratus dalam Bandar Malaysia yang tidak menjadi kenyataan, ahli parlimen DAP Tony Pua mempersoalkan sama ada 1MDB akan membayar balik depositi RM741 juta yang dibayar oleh konsortium IWH-CREC.

Konsortium itu adalah usahasama antara Iskandar Waterfront Holdings (IWH) yang berpangkalan di Johor dan China Railway Engineering Cooperation (CREC).

"Kini terdapat soalan yang sangat penting mengenai siapa yang akan membayar balik deposit RM741 juta yang dibayar kepada 1MDB oleh konsortium IWH?

"Adakah 1MDB akan mengembalikan bayaran deposit, atau adakah MOF (kementerian kewangan) perlu sekali lagi menyelamatkan 1MDB dengan mengeluarkan RM741 juta hasil kemelut hartanah 1MDB?" soalnyta dalam satu kenyataan.

Pua berkata demikian ketika mengulas pengumuman TRX City Sdn Bhd melalui satu kenyataan semalam bahawa perjanjian jualan saham (SSA) yang dimeterai pada 31 Disember, 2015, dengan konsortium itu, telah luput selepas ia gagal untuk membuat pembayaran di sebalik beberapa lanjutan yang diberikan,

Sambil menyifatkan pengumuman itu sebagai tidak mengejutkan, Pua berkata beliau sebelum ini mempersoalkan alasan di sebalik cadangan penjualan ekuiti itu kepada sebuah konsortium dengan jumlah aset bersih sebanyak hampir RM3.8 bilion atau kurang daripada separuh nilai urus niaga berkenaan.

"Bagi tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2015, keuntungan bersih syarikat itu, sebelum cukai hanya RM170.4 juta.

"Walaupun IWH jelas cuba menggigit lebih daripada apa yang ia mampu, 1MDB dengan bangganya mengumumkan pada 31 Disember 2015 yang perjanjian penjualan IWH-Bandar Malaysia menandakan peristiwa penting terakhir dalam pelan rasionalisasi 1MDB seperti yang dikemukakan kepada kabinet Malaysia pada 29 Mei 2015," katanya.

Pua menegaskan bahawa beliau telah mengemukakan soalan tambahan di Parlimen mengenai status projek itu pada November tahun lalu dan April tahun ini.

Jawapan yang diberikan, katanya, hanya mendedahkan bahawa konsortium IWH akan membayar faedah 6 peratus ke atas pembayaran yang belum dijelaskan sehingga jumlah berkenaan dibayar sepenuhnya pada 2023.

Dengan penamatan perjanjian itu, Pua berkata kementerian kewangan kini terpaksa menangung faedah sukuk RM2.4 bilion yang diambil oleh 1MDB bagi projek Bandar Malaysia.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen