malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Rodziah nafi bersama 5 lain menghadap Sultan Selangor
ADS

ADUN Batu Tiga Rodziah Ismail menafikan spekulasi bahawa beliau adalah antara delegasi enam wakil rakyat yang berkunjung ke Istana Selangor petang ini untuk menyatakan bahawa mereka menarik balik sokongan kepada Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali.

“Ada yang sebarkan fitnah kata saya di antara 4 ADUN yang akan sertai PAS & Umno!

“Salah orang lah. Saya tetap kekal dgn PKR-PH,” kata Rodziah di Twitter.

Spekulasi itu timbul berikutan mesej, yang diedarkan di WhatsApp, mendakwa dua ADUN bebas dan empat ADUN dari PKR adalah sebahagian daripada delegasi yang berada di istana Selangor pada pukul 2 petang hari ini.

"Rejim Azmin Ali telah ditumbangkan. Jika Dewan Undangan Negeri Selangor tidak dibubarkan maka kerajaan campuran baru yang terdiri daripada PAS, wakil bebas dan BN akan dibentuk," petik mesej itu.

ADUN Sementa, Dr Daroyah Ali, yang turut dinamakan dalam mesej itu, sebelum ini menafikan bahawa beliau telah lompat parti dan meninggalkan PKR.

Dua lagi wakil PKR adalah Dr Idris Ahmad (Ijok) dan Yaakob Sapari (Kota Anggerik). Malaysiakini sedang menghubungi kedua-dua mereka untuk mendapatkan komen.

Awal hari ini, Exco Pelancongan, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Pengguna Selangor, Elizabeth Wong, menolak kemungkinan negeri itu akan mengadakan pilihan raya awal ekoran perkembangan terkini pada PAS.

Katanya, setakat ini isu mengadakan pilihan raya awal tidak dibincangkan.

"Mengikut apa yang kami tahu, kemungkinan untuk pilihan raya awal di Selangor memang tidak ada," katanya kepada media di Petaling Jaya hari ini.

Wong yang juga ADUN Bukit Lanjan berkata demikian mengulas dakwaan Selangor mungkin mengadakan pilihan raya awal selepas PAS memutuskan kerjasama politik dengan PKR.

"Kami menunggu keputusan Majlis Syura Ulama PAS, itu proses mereka," katanya.

Ditanya mengenai perasaannya jika pilihan raya mengejut diadakan, Wong berkata, Selangor adalah negeri paling stabil berbanding negeri lain.

Kerajaan Selangor dibentuk melalui hubungan kerjasama antara PKR, DAP dan PAS sejak 2008.

Bagaimanapun, hubungan PAS dengan PKR dan DAP menjadi renggang tidak lama selepas pilihan raya umum ke-13 lalu.

Bagaimanpun, menurut Wong, PKR bersedia dengan segala kemungkinan ekoran perkembangan terbaru PAS berkenaan.

"Apa yang paling penting ialah kita sentiasa membuka pintu kepada kerjasama politik dengan semua parti. Matlamat kita hanya untuk menjatuhkan BN.

"Kita tidak perlu tertekan. Saya tak tahu mengapa orang lebih tertekan berbanding kami," katanya.

Wong juga menjelaskan, apa yang berlaku itu tidak ada kaitan dengan pilihan raya.

"Saya fikir apa yang kita perlu lebih utamakan ialah, bila pilihan raya akan diadakan," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen