malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Ulama PAS mahu Islam liberal 'dihapuskan'
Diterbitkan:  Apr 28, 2017 12:51 PM
Dikemaskini: 4:54 AM
ADS

MUKTAMAR | PAS telah mengisytiharkan Islam liberal sebagai ancaman kepada agama itu dan berikrar untuk 'menghapuskan' golongan berkenaan pada muktamar parti itu di Alor Setar, semalam.

"Mereka mesti dihapuskan atau sekurang-kurangnya diharamkan kerana ia akan menyebabkan pembentukan kumpulan di kalangan umat Islam yang akan berakhir dengan berlawan antara satu sama lain," kata Timbalan Mursyidul Am PAS, Ahmad Yaakob ketika pembukaan muktamar sayap ulama PAS ke-56.

Beliau menuduh Islam liberal menjadi agenda Barat dalam mempromosikan alternatif kepada 'pelampau Islam' yang sedang digambarkan oleh media.

Tanpa menamakan individu tertentu, Ahmad berkata, umat Islam liberal mempengaruhi beberapa pemimpin negara sehingga takut kepada 'hudud' atau 'negara Islam'.

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed turut mengecam Islam liberal dengan berkata, mereka mengukuhkan pindaan yang dicadangkan kepada Akta Memperbaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 (Akta 164).

Mahfodz berkata, kebangkitan Islam liberal di kalangan umat Islam dan beberapa pemimpin telah menjurus kepada cadangan itu, yang beliau dakwa, bertentangan dengan Islam.

"Cadangan pindaan kepada Akta Membaharui Undang-Undang menentang Islam dan Perkara 12(4) Perlembagaan yang membolehkan ibu bapa menukar agama anak di bawah 18 kepada Islam," kata beliau.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen