malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
MP Pandan kata Mohd Amar keliru isu SD
Diterbitkan:  Apr 17, 2017 2:16 PM
Dikemaskini: 6:29 AM
ADS

Rafizi Ramli berkata, seorang pemimpin PAS keliru mengenai isu akuan berkanun (SD) mengenai pengaliran dana syarikat SRC Internasional Sdn Bhd (SRC) kepada Nasharudin Mat Isa dengan perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Saiful Bukhari Azlan.

Kata Rafizi, peranan Saiful Bukhari dalam kes liwat kedua tidak melibatkan dia mengemukakan SD sebaliknya pengadu membuat laporan polis.

"Datuk Mohd Amar Nik Abdullah terkeliru (kerana) Saiful Bukhari memfitnah Anwar dengan membuat laporan polis, bukannya dengan kaedah SD kerana hukuman membuat SD palsu adalah berat," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Kata naib presiden PKR itu, SD yang sering dirujuk dalam kes melibatkan Saiful Bukhari dengan Anwar itu adalah perakuan dibuat pegawai perubatan Hospital Pusrawi, iaitu Dr Mohamad Osman Abdul Hamid, yang mengesahkan tiada kecederaan pada dubur pengadu.

Keadaan itulah yang dijadikan bukti bahawa Saiful Bukhari tidak diliwat seperti yang didakwa di dalam laporan polisnya.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan, Mohd Amar mempertikaikan tindakan Rafizi menggunakan SD bagi menafikan tuduhan penulis blog, Raja Petra Kamarudin.

Mohd Amar yang juga naib presiden PAS berkata, SD tidak mencukupi sebaliknya Rafizi perlu menyaman Raja Petra berhubung tuduhan bloger terbabit mengenai beberapa pemimpin PKR menerima wang daripada seorang ahli perniagaan.

Beliau turut membangkitkan isu mengapa dalam isu Rafizi, SD berkenaan perlu diterima sedangkan SD Saiful Bukhari dan bekas penolong gabenor Bank Negara, Datuk Abdul Murad Khalid tidak diterima.

"Dalam soal sumpah, Anwar dari awal tuduhan liwat sampai dipenjara tidak pernah bersumpah menafikan tuduhan tersebut.

"Jadi bagaimana itu? Kalau kita terima SD Rafizi, maka kita perlu terima juga SD Saiful dan Murad," katanya dipetik sebagai berkata.

Menurut Rafizi SD dan bukti perubatan yang menunjukkan tiada kecederaan pada dubur Saiful Bukhari tidak diendahkan dalam penghakiman Mahkamah Persekutuan.

"Polis juga tidak mengambil sebarang tindakan ke atas Dr Mohamad Osman (dan ia) yang menunjukkan SD berkenaan adalah benar," katanya.

Lihat Komen