malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Azmin dihujani kecaman akar umbi PAS
Diterbitkan:  Mar 23, 2017 6:17 PM
Dikemaskini: 10:24 AM
ADS

Menteri Besar Selangor Azmin Ali sejak semalam dihujani kecaman akar umbi PAS susulan kenyataannya yang dipercayai menyindir ketua pemuda parti itu Nik Abduh Nik Aziz.

Laman web PAS sekurang-kurangnya menyiarkan enam kenyataan, termasuk surat terbuka, dalam tempoh dua hari ini bagi menyatakan bantahan mereka.

Tanpa menamakan, Azmin kelmarin turut mempersendakan kekuatan seorang 'tok lebai' yang bercita-cita hendak menawan Selangor, walaupun “kalah tersungkur” di kawasan sendiri.

Nik Abduh kalah teruk dengan 37 undi pada pemilihan PAS peringkat kawasan di Pengkalan Chepa.

Berikut anara reaksi akar umbi PAS berkaitan kenyataan Azmin itu:

“Tingkah laku dan kata-kata adalah umpama cermin, seseorang telah mempamerkan imej sebenarnya.”

Muhammad Nur Waafi Badruldin
Ketua Pemuda PAS Sabak Bernam


 

“Ia juga menambahkan asas kukuh kepada suara akar umbi yang menuntut kajian semula dengan PKR dan memutuskannya.

Muhammad Hanif Jamaluddin
Ketua Pemuda PAS Kuala Langat



“Akhir kata, kami Pemuda PAS Hulu Selangor akan selalu berbangga dengan 'lebai' yang letaknya di atas kepala sebagai syiar Islam. Sesungguhnya 'lebai' inilah yang sentiasa dipakai menghadap Allah SWT di waktu susah mahupun senang.”

Amri Abdullah Sani
Ketua Pemuda PAS Hulu Selangor



“Hakikatnya kenyataan Datuk Seri adalah sengaja mencurah minyak kepada hubungan dua hala PAS-PKR yang sememangnya semakin membara dan sukar dipulihkan gara-gara lagak sombong ramai pimpinan PKR seperti Datuk Seri sendiri.”

Zurk Ahmad
Ketua Pemuda PAS Hulu Langat



“Kami kenal Islam daripada tangan-tangan pak lebai PAS, kami mengenali harga sebuah keimanan daripada tangan mereka, kami kenal dosa pahala juga daripada tangan mereka, bukan dari tangan mereka yang pernah bersama Tun Mahathir membina empayar kezaliman.”

Mohd Ashrul Hisyam Abdul Jalil
Ketua Pemuda PAS Puchong



“Sekiranya PAS Pusat menyatakan keputusan untuk memutuskan hubungan dengan PKR dan keluar daripada kerajaan negeri Selangor, Pemuda PAS Petaling Jaya Utara akan akur dan melepaskan segala lantikan politik yang diberikan serta tidak akan teragak-agak untuk menjadi jentera pilihan raya bagi calon PAS yang akan bertanding di kerusi-kerusi yang PKR bertanding dalam PRU14 nanti.”

Peguam Ahmad Amzar Ahmad Azlan
Ketua Pemud PAS Petaling Jaya Utara

 

PAS Subang ikrar tunjuk pintu keluar pada Azmin

Azmin sindir 'tok lebai' yang kalah tersungkur

Lihat Komen