malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
story-image
story-image
mk-logo
Berita
5 maut, 40 cedera dalam serangan 'pengganas' di London
ADS

Lima orang terbunuh dan sekurang-kurangnya 40 cedera di London pada hari Rabu selepas sebuah kereta merempuh pejalan kaki dan seorang penyerang menikam seorang anggota polis berhampiran dengan Parlimen British dalam apa yang polis gelar sebagai "serangan penjarah pengganas."

Yang maut itu termasuk penyerang dan anggota polis yang ditikamnya, manakala dua lagi mangsa adalah antara yang dilanggar oleh kereta itu sebelum ia merempuh pagar di luar Parlimen.

Perdana Menteri Theresa May mengutuk serangan itu.

"Lokasi serangan ini bukan satu kebetulan," katanya dalam satu kenyataan di luar pejabat Downing Street dia lewat petang.

"Pengganas itu memilih untuk menyerang di tengah-tengah ibu negara kita, di mana orang dari semua bangsa, agama dan budaya datang bersama-sama untuk meraikan nilai-nilai kebebasan, demokrasi dan kebebasan bersuara."

Sebarang percubaan untuk mengalahkan nilai-nilai melalui keganasan telah "menemui kegagalan," kata Mei.

Mark Rowley, pegawai paling kanan dalam memerangi keganasan di Britain, memberitahu pemberita bahawa serangan itu bermula apabila sebuah kereta dipandu di atas Westminster Bridge, melanggar dan mencederakan orang awam dan tiga anggota polis.

"Sebuah kereta kemudian merempuh berhampiran dengan Parlimen dan sekurang-kurangnya seorang lelaki bersenjatakan pisau, terus menyerang dan cuba untuk memasuki parlimen," kata Rowley.

Pemberita Reuters dalam Parlimen semasa serangan itu mendengar letupan kuat dan tidak lama selepas itu ternampak seorang lelaki bersenjatakan pisau dan seorang anggota polis yang ditikam terbaring di halaman dalam kawasan pintu-pintu parlimen.

Seorang jurugambar Reuters melihat sekurang-kurangnya sedozen orang cedera di jambatan. Gambar-gambarnya menunjukkan orang terbaring, sebahagian daripada mereka cedera parah dan seorang di bawah bas.

Seorang wanita ditarik keluar dari Sungai Thames tetapi mengalami kecederaan serius, kata Lembaga Pelabuhan London. Tidak diketahui bagaimana dia terjatuh ke dalam sungai itu.

Tiga pelajar Perancis berusia 15 atau 16 adalah antara mereka yang cedera dalam serangan itu, kata pegawai Perancis.

Beberapa ahli Parlimen (MP) dan pegawai kanan telah terperangkap dalam keadaan kelam-kabut itu. Tobias Ellwood, dari Pejabat Luar Negeri, digambarkan cuba untuk memulihkan seorang lelaki terbaring tidak sedarkan diri, yang dilaporkan sebagai anggota polis yang ditikam.

Serangan itu berlaku pada ulang tahun pertama serangan militan Islam yang mengorbankan 32 orang di Brussels.

Datuk Bandar London Sadiq Khan berkata anggota polis akan ditambah di bandaraya itu untuk menjaga keselamatan penduduk London dan pengunjung.

"Kami bersatu bersama-sama dalam menghadapi mereka yang bermaksud jahat terhadap kami dan memusnahkan cara hidup kita. Penduduk London tidak akan gentar dengan keganasan," katanya. [Baca berita penuh]

- Reuters

Lihat Komen