malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
MP: Siapa peduli apa dalam beg Rosmah
Diterbitkan:  Mar 17, 2017 5:25 PM
Dikemaskini: 9:28 AM
ADS

Seorang lagi wakil rakyat pembangkang tampil mengasak isteri perdana menteri Rosmah Mansor dalam isu program pendidikan awal kanak-kanak PERMATA yang dinaunginya.

Anggota parlimen Shah Alam Khalid Samad mengucapkan terima kasih atas tawaran untuk memeriksa beg tangannya bagi membuktikan tiada dana PERMATA disalah guna.

“Bagaimanapun rakyat tidak kisah apa yang ada dalam beg tangan Rosmah, tetapi apa yang rakyat ingin tahu, bagaimana wang rakyat telah dibelanjakan,” kata pemimpin pusat Parti Amanah Negara (AMANAH) itu.

Rosmah pada 14 Mac lalu berkata beliau tidak dapat memahami mengapa sesetengah pihak masih banyak bertanya mengenai program PERMATA walaupun banyak penjelasan mengenainya dibuat.

Beliau juga menegaskan tidak pernah mengambil wang yang diperuntukkan kepada PERMATA untuk kegunaan peribadi dan bersedia “poket dan beg tangannya” diperiksa.

Isteri Datuk Seri Najib Razak juga berkata, sesiapa yang ingin mengetahui mengenai perbelanjaan PERMATA, boleh bertanya kepada Pengerusi Jawatankuasa PERMATA Datuk Seri Siti Azizah Abod.

'Penafian kosong'

Dalam kenyataan hari ini, Khalid berkata perbelanjaan PERMATA penting didedahkan memandangkan peruntukan badan itu telah dinaikkan lebih dua kali ganda sejak 2011.

Sedangkan, katanya lagi, bajet pendidikan tinggi dipotong sebanyak 20 peratus.

Justeru, katanya, “penafian kosong” Rosmah dalam isu itu tidak akan diterima oleh rakyat.

“Jika Rosmah betul, maka tiada sebab untuk menyembunyikannya, mengapa beliau begitu takut untuk mendedahkan akaun PERMATA?” katanya.

Khalid juga mempertikaikan kenyataan Rosmah supaya tidak terlalu mempersoalkan bagaimana wang PERMATA dibelanjakan.

“Selagi Rosmah enggan mendedahkan akaun PERMATA, selagi itu rakyat boleh menganggap bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan penggunaan wang PERMATA,” katanya.

Dalam tempoh tiga hari ini, berlaku perbalahan dan jawab menjawab antara seorang lagi wakil rakyat pembangkang Yeo Bee Yin (DAP-Damansara Utara) dan pembantu Rosmah, Rizal Mansor berkaitan PERMATA.

Lihat Komen