malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Jangan eksploitasi perbalahan diplomatik untuk agenda politik'
ADS

Perbalahan diplomatik antara Malaysia dan Korea Utara tidak boleh dieksploitasi demi kepentingan politik, kata Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Kami berharap semua pihak tidak akan menggunakan perbalahan diplomatik ini sebagai alat politik untuk agenda politik mereka," katanya pada sidang akhbar di Petaling Jaya hari ini.

Muhyiddin menggesa kerajaan supaya lebih berhati-hati dalam mengendalikan keadaan dengan mengambil kira 11 rakyat Malaysia yang telah dihalang daripada meninggalkan Korea Utara.

"Keselamatan 11 rakyat Malaysia adalah amat penting pada masa ini," katanya menambah kerajaan perlu bijaksana dalam berurusan dengan Korea Utara.

Muhyiddin berkata, pasukan rundingan yang boleh dipercayai perlu diwujudkan tidak lama lagi untuk membawa pulang 11 rakyat Malaysia dengan selamat.

Beliau juga memberi amaran mengenai kenyataan-kenyataan yang boleh membangkitkan kemarahan kedua-dua belah pihak dan menekankan perbalahan diplomatik akan mencetuskan krisis serantau.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen