malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Anwar nafi cuba guling Mahathir pada 1998
ADS

Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan dakwaan yang dibuat oleh tiga orang saksi yang dibawa oleh Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar bahawa beliau merancang untuk mengulingkan Tun Dr Mahathir Mohamad daripada jawatan presiden Umno pada tahun 1998.

Ketika memberi keterangan dalam saman fitnahnya terhadap Khairy di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini, beliau berkata dakwaan itu adalah palsu dan rekayasa politik selepas pemecatannya pada tahun 1998.

"Tidak ada pemilihan parti (Umno) pada tahun 1998. Majlis Tertinggi telah menetapkan tiada pertandingan bagi jawatan presiden dan timbalan presiden.

"Pada mesyuarat itu, saya menyokong usul tiada pertandingan bagi jawatan presiden tetapi selainnya, termasuk jawatan yang saya sandang ketika itu, iaitu timbalan presiden Umno dipertandingkan.

“Kenyataan saya berkaitan dilaporkan dalam media," katanya, merujuk laporan The Star bertarikh 11 Mei 1998.

Beliau mendakwa bahawa isu dirinya mencabar Mahathir tidak pernah tidak timbul, walaupun naib presiden ketika itu, Datuk Seri Najib Razak, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tun Abdullah Ahmad Badawi mahu beliau membawa beberapa isu mengenai Proton, Perwaja, Empangan Bakun dan lain-lain kepada presiden parti.

"Saya seringkali diminta naib-naib presiden untuk menyampaikan kepada perdana menteri (Mahathir) pandangan dan keprihatinan pimpinan dan akar umbi.

“Namun, soal mencabar kedudukan presiden tidak pernah berbangkit," katanya.

Menurut Anwar, begitu juga perbincangan dengan Ketua Pemuda Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang sering membawa setiauasaha Pemuda Umno, Datuk saifuddin Nastion.

Di sebaliknya, saksi-saksi yang dikemukakan Khairy tidak pernah hadir atau terbabit dalam pertemuan tersebut, katanya.

Beliau mengulas keterangan yang dibuat oleh Datuk Lokman Adam, Datuk Ishak Ismail (ADUN Lenggeng) dan Datuk Ali Shikh yang memberi keterangan di mahkamah sebelum ini bahawa Datuk Ezam Mohd Noor telah memberitahu mereka bahawa Anwar mahu menjatuhkan Mahathir.

"Datuk Seri Azmin Ali, selaku setiauasaha pejabat timbalan perdana menteri menetapkan dan merekod semua jadual pertemuan. Datuk Yassin Salleh, ketua setiausaha pejabat TPM menetapkan jadual rasmi mesyuarat jabatan.

"Setiausaha Politik TPM, Datuk Mansor Othman bertindak selaku penyelaras dan hadir bersama.

"Maka tuduhan bahawa Datuk Ezam menjaja isu cabaran jawatan presiden tidak berasas dan pastinya tidak berkait dengan saya atau Datuk mansor," kata Anwar.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen