malaysiakini logo
story-image
ADS

Menteri Kewangan II mengarahkan Felda supaya terus memberi tumpuan perniagaan terasnya kepada sektor perladangan kelapa sawit.

"Felda menjual hotelnya di London? Jika ia adalah keputusan Lembaga Pengarah Felda, saya menyokongnya.

"Felda patut memberi perhatian kepada perniagaan teras (iaitu) perladangan kelapa sawit mereka," kata Datuk Johari Abdul Ghani kepada Malaysiakini hari ini.

Beliau dihubungi untuk mendapatkan pandangannya berkenaan pelupusan aset Felda baru-baru ini sebagai pengakuan bahawa ia adalah langkah yang silap.

Bagaimanapun Johari berkata beliau tidak terlibat dalam keputusan ahli lembaga pengarah agensi kerajaan itu.

"Jadi saya tak boleh memberi komen mengenainya. Tolong tanya soalan itu kepada Felda," katanya.

Sebelum ini Tan Sri Shahrir Samad memberitahu, penjualan hotel dimiliki Felda di London akan membawa pulangan antara RM500 juta hingga RM1 billion.

Kata pengerusi baru Felda itu, kemudahan berkenaan ketika ini tidak memberi pulangan besar kepada agensi berkenaan, selain tidak mempunyai sebarang nilai sentimentak kepada rakyat Malaysia.

Felda juga akan menjual sahamnya dalam Maybank.

Ia menawarkan saham institusi kewangan itu pada harga RM8 seunit dan bersedia melepaskan 185,150,000 unit pegangan dalam bank berkenaan.

Felda memiliki 1.82 peratus pegangan saham Maybank, menjadikan ia pihak keempat terbesar menguasai institusi kewangan berkenaan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen