malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Kini, Dr M tuduh Putrajaya laksana 'Projek IC'
Diterbitkan:  Dec 2, 2016 6:02 PM
Dikemaskini: 10:05 AM
ADS

Tun Dr Mahathir Mohamad, yang semasa pentadbirannya sebagai perdana menteri dituduh sebagai dalang 'Projek IC', hari ini menuduh kerajaan semasa terbabit dalam skim memberi kerakyatan negara untuk ditukarkan dengan undi.

Beliau membuat dakwaan itu ketika mengulas mengenai bagaimana pilihan raya demokratik boleh disalahgunakan untuk mewujudkan diktator demokratik – atau lebih tepat lagi kleptokratik.

“Orang asing juga boleh diguna untuk mengundi parti yang berkuasa.

“Katakanlah terdapat ramai orang asing yang berada dalam negara kerana sebab-sebab tertentu, mereka ini boleh diberi kad pengenalan warganegara dan didaftar sebagai pengundi.

“Sudah pun dikesan orang asing yang memiliki pasport negara lain tetapi mempunyai kad pengenalan Malaysia,” katanya dalam blognya hari ini.

Sepanjang tempoh pemerintahan Mahathir, beliau dituduh memberikan kerakyatan sewenang-wenangnya kepada warga asing yang beragama Islam di Sabah sebagai pertukaran untuk undi mereka, yang sekali gus mengubah demografi negeri itu.

Ini dirujuk sebagai '' Projek IC 'dan mendorong Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan pada tahun 2012 selepas desakan oleh rakyat Sabah tempatan sejak sdekian lama.

Siasatan itu membuat kesimpulan bahawa 'Projek IC' "mungkin" wujud tetapi menyalahkannya kepada sindiket jenayah.

Kehadiran warga asing dalam daftar pemilih malah memaksa Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu mengisytiharkan keputusan pilihan raya di Likas sebagai batal dan tidak sah pada pilihan raya negeri 1999.

Berikutan keputusan itu, pentadbiran Mahathir meminda perlembagaan persekutuan untuk tidak membenarkan mahkamah daripada menyemak daftar pemilih.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen