malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Pulangkan aset suapan tak bersihkan pelaku rasuah
Diterbitkan:  Nov 7, 2016 11:22 AM
Dikemaskini: 3:25 AM
ADS

Tiada peruntukan undang-undang untuk membersihkan seseorang penerima rasuah mengembalikan dana atau harta yang diterimanya kepada pemberi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low memberitahu semasa siasatan dijalankan ke atas sesuatu kes, suapan - dalam pelbagai bentuk termasuk wang tunai, saham dan harta mudah alih - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) boleh menyita mengikut peruntukan Seksyen 33, 37 dan 38 Akta SPRM 2009.

"Sekiranya selepas siasatan diselesaikan SPRM akan mengemukakan kertas siasatan kepada timbalan pendakwa raya untuk penelitian dan keputusan.

"Sekiranya keterangan diperolehi dapat membuktikan wang atau harta disita adalah daripada amalan rasuah, maka tindakan melucutkan hak harta boleh diambil," katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat hari ini.

Low menjawab soalan Idris Ahmad (PAS-Bukit Gantang) yang dikemukakan Isnin lalu.

Dalam soalannya Idris bertanya kepada perdana menteri sama ada wujud undang-undang digunakan SPRM untuk menganggap seseorang bebas daripada rasuah jika suapan diterima mereka dikembalikan kepada pemberi.

Walaupun soalan itu tidak spesifik, ada kemungkinan ia merujuk kepada dana RM2.6 bilion diterima Datuk Seri Najib Razak sejurus sebelum pilihan raya umum ke-13 pada 2013 lalu,

Menurut Najib wang berkenaan adalah pemberian keluarga bangsawan Arab kepada beliau. Daripada jumlah itu sebahagian besar dana berkenaan didakwa dikembalikan kepada penderma terbabit.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa pernah bertemu dengan individu yang memberikan derma terbabit.

Peguam Negara Tan Seri Mohamed Apandi Ali pula berkata berdasarkan bukti yang diterima serta dokumen sokongan daripada SPRM Najib tidak melakukan sebarang salah laku.

Jabatan Kehakiman AS pula dalam saman sivilnya untuk menyita pelbagai aset didakwa diperoleh melalui penyelewengan dana 1MDB menyatakan wang bernilai AS$681 dimasukkan ke akaun persendirian Malaysian Official 1 (MO1) pada 2013.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdul Rahman Dahlan mendakwa MO1 itu adalah Najib.

Low berkata sekiranya tiada keterangan yang dapat membuktikan wang atau harta disita itu diperoleh melalui perlakuan rasuah, ia akan dikembalikan kepada pemiliknya.

Lihat Komen