malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Cagamas terbit kertas komersial Islam bernilai RM500 juta
ADS

Perbadanan gadai janji negara, Cagamas Bhd mengumumkan penerbitan Kertas Komersial Islam (ICP) tiga bulan berjumlah RM500 juta.

ICP berkenaan akan diterbitkan di bawah struktur Murabahah Komoditi Islam dan hasilnya akan digunakan untuk membiayai pembelian pembiayaan Islam daripada sistem kewangan, kata Ketua Pegawai Eksekutif Chung Chee Leong dalam satu kenyataan.

"Penerbitan ICP syarikat telah meningkatkan penawaran sukuk korporat jangka pendek sukuk terkumpul di pasaran domestik sebanyak 16 peratus pada masa pengurangan penawaran kertas kerajaan jangka pendek.

"Penerbitan ICP mendapat sambutan yang amat menggalakkan dan telah berjaya mendapatkan nisbah bida yang diperoleh syarikat dengan bida yang diterima lebih tiga kali kerana ia menawarkan pilihan pelaburan tambahan kepada pelabur sukuk jangka pendek," katanya.

ICP telah ditetapkan harga secara kompetitif terhadap tiga bulan KLIBOR, dengan tempahan diterima daripada kumpulan pelbagai pelabur, termasuk institusi kewangan, syarikat insurans dan pengurus aset.

Chung berkata penerbitan baru itu akan menjadikan penerbitan agregat syarikat bagi tahun ini kepada RM5.9 bilion.

ICP, yang akan ditebus pada nilai nominal penuh pada tarikh matang, merupakan obligasi tidak bercagar syarikat, pada kedudukan setara antara mereka dan dengan semua obligasi tidak bercagar sedia ada lain syarikat itu.

Ia akan disenaraikan dan diniagakan di bawah Sistem Dagangan Sekuriti Tanpa Skrip.

- Bernama

Lihat Komen