malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Mahathir, Anwar ikrar selamatkan rakyat, majukan semula negara
Diterbitkan:  Sep 19, 2016 1:56 PM
Dikemaskini: 6:21 AM
ADS

Tun Dr Mahathir Mohamad bersama bekas ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengeluarkan kenyataan bersama bahawa mereka berpadu tenaga menentang Akta Majlis Keselamatan Negara.

Kedua-dua mereka juga berikrar membawa perubahaan serta reformasi menyelamatkan hak dan kebebasakan rakyat dan memajukan semula negara ini.

“Akta Majlis Keselamatan Negara yang baru dilaksanakan oleh kerajaan yang dipimpin Datuk Seri Najib Razak telah mengancam sistem demokrasi dalam negara kita.

“Kita perhatikan hampir semua insitusi utama negara seperti polis, SPRM, Peguam Negara dan Bank Negara telahpun dikuasai sepenuhnya oleh beliau,” kata mereka.

Menurut kedua-dua bekas pemimpin negara itu, akta MKN itu juga menidakkan hak sesiapa yang terbunuh sama ada pegawai atau orang awam daripada dibedahsiasat untuk menentukan punca kematian.

Bagi mereka, besar kemungkinan ini akan menjadi salah-laku.

"Akta ini telah mengenepikan langsung kuasa dan peranan Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-raja Melayu dalam isu penting keselamatan dan kebebasan rakyat negara ini.

"Oleh kerana krisis negara ini, kami bersama dengan rakyat menentang akta ini," kata mereka.

Mahathir dan Anwar pada 5 September lalu, buat julung-julung kali selepas 18 tahun bersalaman dan bertegur sapa ketika bekas perdana menteri itu hadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi menyatakan sokongan terhadap permohonan bekas timbalannya yang mencabar Akta MKN.

Mahathir pernah memecat timbalannya itu pada 1998.

Kenyataan akhbar bersama itu diedarkan oleh penyokong lantang Mahathir, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan disahkan sendiri oleh Anwar di mahkamah tinggi hari ini.

 

Lihat Komen