malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
DAP Pulau Pinang putuskan Lim tak perlu letak jawatan
Diterbitkan:  Jun 30, 2016 5:32 PM
Dikemaskini: 11:23 AM
ADS

Lim Guan Eng mahu DAP memutuskan sama ada beliau harus bercuti atau meletakkan jawatan sebagai ketua menteri memandangkan tuduhan terhadapnya.

Bagaimanapun, berdasarkan komen-komen pemangku pengerusinya, Tan Kok Wai, ia seolah-olah Lim tidak mungkin menghadapi sebarang tekanan dalaman untuk berundur.

Tan mendakwa anggota parti itu tidak mempunyai keraguan berhubung kejujuran dan integriti setiausaha agung mereka itu.

"Moralnya yang tinggi adalah kualiti pemimpin yang menjadikan parti itu bangga dan yakin. Yakin dan percaya pada beliau untuk terus memimpin Pulau Pinang pada saat-saat yang sukar," kata Tan.

Disoal mengenai pendiriannya sebelum ini, Lim menjawab: "Parti akan membincangkannya."

Jawatankuasa DAP Pulau Pinang mengadakan mesyuarat tergempar di Wisma DAP, ibu pejabat parti itu di Jalan Rangoon, untuk membincangkan perkara berkaitan selepas Lim didakwa di mahkamah hari ini.

Sementara itu, Pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow yang hadir pada sidang akhbar itu, berkata proses pendakwaan tidak menjejaskan pentadbiran Pulau Pinang.

"Jawatankuasa DAP negeri memutuskan tiada keperluan untuk Lim mengambil cuti daripada tanggungjawabnya sebagai ketua menteri.

"Jawatankuasa DAP negeri memberi jaminan operasi pentadbiran kerajaan negeri berjalan seperti biasa dan tidak terjejas oleh pendakwaan itu," katanya.

Chow juga membidas keputusan mahkamah yang menetapkan wang jaminan RM1 juta ke atas Lim yang dianggap adalah keterlaluan.

"Kita terpaksa menggunakan keseluruhan wang dalam akaun DAP negeri bernilai RM890,000 dan mengambil RM110,000 daripada akaun DAP pusat," katanya.

 

Lihat Komen