malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Baja Dacing, agihan wang antara aduan p'raya
Diterbitkan:  Apr 28, 2016 4:00 PM
Dikemaskini: 8:13 AM
ADS

Pengagihan baja organik Cap Dacing, pengagihan bantuan kerajaan oleh calon dan gesaan tindakan kepada guru yang didakwa menyokong pembangkang antara aduan pilihan raya Sarawak yang diterima BERSIH.

Gabungan pilihan raya bebas dan adil itu menyenaraikan dakwaan-dakwaan itu yang diterimanya daripada pemantau dan orang awam sejak pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak pada 26 April.

Menurut BERSIH, pengedaran baja Cap Dacing itu berlaku di DUN Jepak di sebuah rumah panjang sebelum hari penamaan calon pada 25 April.

BERSIH juga membangkitkan pengagihan bantuan pelajar miskin PSTF RM200 kepada 270 keluarga oleh calon BN Dudong Tiong Thai King di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Thian Hua, Sibu Jaya.

Sementara di DUN Simanggang pula, BERSIH menerima aduan yang mendakwa sebuah parti politik kerajaan menulis surat kepada Jabatan Pendidikan bagi menggesa tindakan terhadap guru yang didakwa menyokong pembangkang.

“Tetapi dua guru tersebut telah menafikan penglibatan mereka dalam kempen tersebut.

"Ini bertentangan dengan kebebasan berkempen seorang individu,” menurut BERSIH.

Dalam kenyataan jawatankuasa pemandunya, BERSIH berkata maklumat diterima mereka menunjukkan terdapat pelanggaran peraturan dalam Akta Pilihan Raya.

BERSIH dakwa SPR 'diam sepanjang masa'

Lihat Komen