malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
1,000 akar umbi BN sokong Muhyiddin di Pagoh
ADS

Kira-kira 1,000 ahli akar umbi Umno hari ini berhimpun di Pagoh untuk menyatakan solidariti mereka terhadap Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin sekaligus mempersoalkan pemimpin parti mengenai kesalahan yang beliau lakukan.

Pemimpin cawangan dari Umno Pagoh Samad Ariffin mempersoal apa kesalahan yang dilakukan oleh Muhyiddin selaku pemimpin nombor dua dalam parti sehingga tidak dibenarkan merasmikan persidangan sayap parti pada perhimpunan agung Umno kali ini.

Samad berkata beliau turut mendengar bahawa ucapan penggulungan oleh kepimpinan parti juga akan dibatalkan dan ditangguhkan sehingga tahun depan.

"Kami berhimpun di sini dan tidak dibayar untuk menyuarakan sokongan kepada Muhyiddin," katanya.

"Kami tahu risiko yang akan kami terima, di mana ibu pejabat parti akan rekod nama kami untuk dilaporkan kepada kepimpinan parti.

"Tapi kami berdiri teguh bersama Muhyiddin kerana kami tahu beliau berada di atas landasan yang betul," kata Samad yang mewakili 106 cawangan Umno.

Perhimpunan hari ini menyaksikan kepimpinan MCA, MCA dan MIC bahagian daripada Pagoh turut serta bersama pemimpn Umno.

Keseluruhannya kira-kira 1,000 pemimpin BN berhimpun pada sebuah dewan di Pagoh turut menyuarakan sokongan mereka bersma rakan dalam Umno.

Turut hadir tiga pemimpin cawangan di Teluk Kemang yang menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan.

Sepanjang himpunan itu, Muhyiddin meneri memorandum sokongan daripada 106 cawangan dalam Pagoh termasuk veteran Umno dan veteran tentara dari bahagaian itu.

[Baca berita asal]

Lihat Komen