malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Umno T'ganu kini boleh ambil tanah rizab Melayu
ADS

Kerajaan negeri Terengganu dilaporkan telah meminda dan mewartakan undang-undang negeri yang membolehkan Umno Terengganu mengambil alih tanah rizab Melayu.

Menurut ahli parlimen Pakatan Harapan di Parlimen hari ini, pindaan kepada Seksyen 9 Enakmen Tanah Rizab Melayu Terengganu dibuat di DUN Terengganu pada Mei lalu.

"Sebagai seorang peguam, saya tidak pernah melihat undang-undang sebegini," kata Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin pada sidang akhbar di lobi parlimen.

Beliau diiringi oleh ADUN Bandar Terengganu Azan Ismail yang mendakwa dirinya adalah wakil rakyat tunggal yang membantah pindaan tersebut.

"Saya cadangkan anda tanya kepada Datuk Seri Abdul Hadi Awang, mengapa sebagai pemimpin pembangkang Terengganu, beliau tidak membantah (pindaan) ini," kata Hanipa.

Azan mengakui beliau khuatir pindaan baru itu akan menyusul ke negeri-negeri lain.

"Saya bimbang dengan undang-undang baru ini, ia akan pendulu bagi membolehkan negeri-negeri lain juga membenarkan pemilikan tanah rizab Melayu dipindahkan kepada parti politik," katanya.

Sesalinan hansard DUN Terengganu yang dilihat oleh Malaysiakini menunjukkan Menteri Besar Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman mempertahankan pindaan itu untuk melindungi kepentingan Umno.

"Kami mahu lindungi tanah milik Umno supaya ia kekal di bawah orang Melayu, kerana ahli-ahli Umno adalah orang Melayu," kata Razif di DUN Terengganu pada 14 Mei lalu.

Selain Umno Terengganu, pindaan juga membolehkan pemilikan tanah rizab Melayu dipindahkan kepada Perbadanan PR1MA.

Hanipa berkata beliau dan Azan akan mencabar pindaan itu di mahkamah.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen