malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
PM nak saman WSJ
Diterbitkan:  Jul 5, 2015 4:38 PM
Dikemaskini: 1:15 PM
ADS

Perdana Menteri dijangka mengemukakan saman terhadap Wall Street Journal (WSJ) berhubung laporan pengaliran dana 1MDB Selasa ini.

Memetik sumber yang dekat dengan Datuk Seri Najib Razak, The Star melaporkan pengumuman mengenainya dijangka dibuat secara rasmi di majlis berbuka puasa di Semenyih petang ini.

"Beliau akan memfailkan saman berkenaan melalui peguamnya di Kuala Lumpur," kata sumber itu.

Bagaimanapun petang ini ramalan itu tidak menjadi kenyataan kerana Najib - yang membacakan kenyataan ringkas di depan wartawan - hanya menyatakan sudah merujuk perkara itu kepada peguamnya.

"Peguam-peguam saya akan memberi nasihat kepada saya apakah tindakan susulan dalam bentuk undang-undang dan sebagainya yang boleh saya buat dalam negara dan luar negara.

"Saya akan buat keputusan dalam masa beberapa hari lagi akan apa tindakan selanjutnya yang akan saya ambil berhubung dengan dakwaan yang cukup jahat ini," katanya.

Ketika isu hutang 1MDB belum dirungkai sepenuhnya, WSJ menerbitkan laporan mendakwa mengesan pengaliran dana wang agensi itu terus ke akaun persendirian atas nama "Dato' Seri Mohd Najib Bin Hj Abd Razak" dalam sebuah bank di Malaysia.

Najib dan 1MDB sudah mengeluarkan kenyataan menafikan dakwaan berkenaan.

Lihat Komen