malaysiakini logo
story-image
ADS

Rakyat Malaysia beragama Hindu hari ini menyambut Deepavali dalam suasana meriah dengan mengadakan acara keagamaan dan majlis rumah terbuka.

Sambutan kemuncak di ibu negara ialah rumah terbuka Deepavali yang dianjurkan MIC di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur yang dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor.

Paluan gendang dan serunai mengiringi ketibaan Najib yang juga Presiden Umno dan Pengerusi Barisan Nasional pada kira-kira 10.15 pagi, dengan disambut Presiden MIC Datuk Seri G. Palanivel, timbalannya Datuk Seri Dr S. Subramaniam dan pemimpin-pemimpin parti yang lain.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri serta kira-kira 5,000 masyarakat berbilang kaum.

Najib yang memakai kurta berwarna krim kemudiannya memotong kek bersama-sama tetamu kehormat lain sebelum meninggalkan majlis.

Bercakap kepada pemberita, Najib berkata Majlis Rumah Terbuka Deepavali yang diadakan setiap tahun di negara ini dapat mewujudkan suasana serasi antara satu sama lain di kalangan rakyat Malaysia.

"Ramai yang dapat berjumpa dengan rakan-rakan yang beragama Hindu dan kita mesti mengukuhkan lagi perasaan muhibah dan harmoni di kalangan rakyat Malaysia," katanya.

Beliau menyifatkan majlis sambutan ini sangat meriah dan mengikut tradisi.

Sementara itu, Setiausaha Agung MIC A.Prakash Roa berkata adalah sesuatu yang unik apabila setiap kali perayaan di negara ini, semua bangsa dapat meraikan bersama-sama.

"Bukan hanya Deepavali, Tahun Baru Cina, Hari Raya Aidilfitri, semua boleh berkumpul merasa makanan masing-masing dan memahami budaya semua kaum yang ada di negara ini, dan suasana harmoni begini perlulah dikekalkan," katanya.

Dalam pada itu, kemeriahan sambutan Pesta Cahaya turut dinikmati warga asing yang berkunjung ke majlis rumah terbuka itu.

Duta Republik Czech Rudolf Hykl berkata sambutan Deepavali di Malaysia yang disertai seluruh rakyat daripada pelbagai kaum adalah sangat menarik dan merupakan pengalaman luar biasa baginya.

"Kaum India adalah satu daripada komuniti terbesar di negara ini. Malaysia sebuah negara yang kaya dengan kepelbagaian dan berbilang kaum. Bagi saya, pengalaman seperti ini sangat penting," katanya.

Seorang warga Syria, Ghazal Nabil pula berpendapat sambutan perayaan itu sangat istimewa kerana diraikan semua masyarakat selain makanan yang dihidangkan juga dapat dinikmati semua bangsa.

"Saya berminat dengan kepelbagaian budaya di sini. Saya ingin mengetahuinya dengan lebih lanjut dan seberapa banyak yang boleh, selama saya berada di sini," katanya yang datang bersama anak lelaki berusia 16 tahun.

- Bernama

Lihat Komen