malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Seni & Hiburan
7 mitos cinta dari filem Hollywood
Diterbitkan:  Jan 23, 2017 7:22 PM
Dikemaskini: 11:24 AM
ADS

Tidak dapat dinafikan, cinta adalah tema sepanjang zaman di layar perak, tidak terkecuali di Hollywood.

Filem-filem Amerika ternyata mempunyai seribu rupa dalam mempengaruhi penontonnya.

Bagaimanapun, kata pakar perhubungan pasangan, tidak semuanya bayangan cinta daripada Hollywood itu benar-benar nyata.

Bahkan, ada pula yang semata-mata mitos. Ini kata perunding perhubungan Arabella Russell kepada The Independent:

Mitos1: Cinta sejati sentiasa sempurna (Titanic)
Menurut Arabella, jika perhubungan pasangan sentiasa sempurna, sudah tentu tidak akan ada perceraian. Katanya, gambaran yang diberikan oleh Hollywood ini berbahaya kerana sesuatu pasangan mustahil cocok untuk setiap masa.

Mitos2: Ubah penampilan, dapat cinta (Grease, She's All That)

Katanya, langkah itu tidak akan mengubah apa-apa. Jika mahu berubah, berubahlah kerana diri sendiri dan bukan membuatkan orang lain menentukan penampilan anda. Sebelum memulakan perhubungan, seseorang itu harus yakin bahawa dia berhak dimiliki oleh seseorang.

Mitos3: Pasangan bahagian tak bergaduh (Notting Hill)

Pasangan bahagian bergaduh kerana mereka berkomunikasi. Berhujah adalah satu bentuk komunikasi. Punca pergaduhan tidak penting, kata Arabella, tetapi bagaimana pergaduhan itu ditangani. Dengan bergaduh itu, pasangan itu dapat belajar saling memahami, bertolak ansur dan bersetuju untuk tidak bersetuju.

Mitos4: Perhubungan tak perlukan usaha (Every Disney film)

Bagi Arabella, cinta adalah perbuatan, bukan kata nama. Cinta itu umpama benih yang kamu tanam dan harus ditunggu sehingga besar.

Mitos5: Cinta muda mudi amat menyeronokkan (All of them apart from Something's Gotta Give)

Sikap gila-gila tidak akan kekal selamanya. Hubungan yang teruji dari tahun ke tahun akan memberi makna lebih mendalam terhadap sesuatu perhubungan. Setiap peringkat umur boleh menikmati cinta, ia bukan untuk muda mudi antara umur 20-an hingga 30-an saja.

Mitos 6: Dia 'satu-satunya' (The Notebook)

Menanti lelaki ideal hanya membuatkan perhubungan itu tidak ke mana. Jika sudah berpasangan pula, mitos ini hanya membuatkan seseorang individu itu terus tertanya-tanya sama ada dia telah menjumpai pasangan idaman hati. Rahsianya kamu tidak harus mencari pasangan idaman, tetapi menciptanya.

Mitos7: Seks selalu mengghairahkan (Friends with Benefits)

Menyeronokkan atau tidak, seks hanya satu lagi bentuk komunikasi. Jika perhubungan itu lancar, ia akan tergambar melalui hubungan seks pasangan itu. Seks juga hanya satu bahagian daripada banyak lagi perkara yang perlu difikirkan dalam perhubungan, antaranya anak-anak dan kerjaya.

Lihat Komen